Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrSportBee
Utifrån hur Volvo gjort tidigare och att D4:an är samma motor som du har idag (den "gamla" 2,4 liters dubbelturbon) så kommer Polestar trimmet vara antingen upp till 215 hk eller 230 hk och kommer första när Polestar släpper ett trim till den nya VEA D5:an som då sannolikt kommer att gå från 231 hk till drygt 250 hk och det lär dröja... Vad du kan göra är att böna och be... trimmet till 215 hk eller 230 hk är ju samma som du har idag så någon nyutveckling är det inte frågan om utan allt handlar bara om hur Volvo vill optimera sina intäkter.
av newbie1111
MrSportBee skrev:Utifrån hur Volvo gjort tidigare och att D4:an är samma motor som du har idag (den "gamla" 2,4 liters dubbelturbon) så kommer Polestar trimmet vara antingen upp till 215 hk eller 230 hk och kommer första när Polestar släpper ett trim till den nya VEA D5:an som då sannolikt kommer att gå från 231 hk till drygt 250 hk och det lär dröja... Vad du kan göra är att böna och be... trimmet till 215 hk eller 230 hk är ju samma som du har idag så någon nyutveckling är det inte frågan om utan allt handlar bara om hur Volvo vill optimera sina intäkter.
Ja det är ju samma hårdvara som idag. Om det kommer en uppdatering från Polestar borde den väl komma runt sommaren 2014 om det följer samma mönster som tidigare? Dvs ca ett år efter att modellen släpps, och en ny MY finns tillgänglig?

Det finns ju redan till D5 AWD tillgängligt idag.
av rojo8515
Jag tycker begagnade 1 års bilar är för högt prissatta nu när Volvo rear ut XC60 med 50,000:- i rabatt.

Fast välutrustade XC60 från 2012-2013 säljs väldigt fort på Blocket har jag sett.
av PFA
newbie1111 skrev:
PFA skrev:Sportstolarna är oerhört sköna, men du ska inte vara för bred vid magtrakten :)
Det skall gå bra, iaf än så länge:)

Vilken färgsättning kör du?

Svarta lädersportstolar, mörkgrått innertak (svart skulle jag kalla det), Shimmer Graphite Aluminium och mörkt tonade rutor bak. Panoramataket har även det tonat glas. Kanske trist och alltför vanligt i mångas ögon, men snyggt och stilrent enligt mig :)
Senast redigerad av 1 PFA, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
hakank skrev:Kommer från en 241hk 340nM vid 1700 varvs V70 spritbil till en XC60 D4 och kan definitivt påstå att det inte alls är en katastrof utan Polestar. Du kan lugnt välja D4:an och när Polstar väl kommer överväga om det verkligen behövs.
Håller inte alls med. D4 känns ju riktigt strypt på höga varv. Gillar det inte alls. Föredrar då 2-litersmotorn i 2WD D4 som är mer harmonisk.
Per
av newbie1111
perhall skrev:
hakank skrev:Kommer från en 241hk 340nM vid 1700 varvs V70 spritbil till en XC60 D4 och kan definitivt påstå att det inte alls är en katastrof utan Polestar. Du kan lugnt välja D4:an och när Polstar väl kommer överväga om det verkligen behövs.
Håller inte alls med. D4 känns ju riktigt strypt på höga varv. Gillar det inte alls. Föredrar då 2-litersmotorn i 2WD D4 som är mer harmonisk.
Per
Håller med dig, FWD känns verkligen pigg.
Funderade lite på att ta en sån, men då förlorar man ju AWD och det går inte optimera motorn.
av newbie1111
XC90_Executive skrev:Fast D4 awd med 181 hk känns inte alls lika strypt som D4 awd med 163hk!
Låter lovande
av sweborn
Ibland finns det modeller som till synes ligger nära varandra i modellutbudet, ex tidigare BMW 530/540 samt 730/740 med V8, men där upplevelsen är väldigt olika. För den motorintresserade vill säga. Jag tycker att D4/D5 är åt det hållet. D5 ger lite rallytoner på höga varv och får ett annat liv där D4... stannar. Helt olika i upplevelsen. 20' är ur det perspektivet väldigt prisvärt för en D5.

Har man inget intresse av sådant köper man såklart D4 och får uppleva skräcken under omkörning då och då när bilen stannar i omkörningsfilen (oops, 3000 rpm) och ett möte dyker upp. Det är ingen lyckad motor enligt min uppfattning, till skillnad från D5 där motorn är det bästa i bilen.
av newbie1111
sweborn skrev:Ibland finns det modeller som till synes ligger nära varandra i modellutbudet, ex tidigare BMW 530/540 samt 730/740 med V8, men där upplevelsen är väldigt olika. För den motorintresserade vill säga. Jag tycker att D4/D5 är åt det hållet. D5 ger lite rallytoner på höga varv och får ett annat liv där D4... stannar. Helt olika i upplevelsen. 20' är ur det perspektivet väldigt prisvärt för en D5.

Har man inget intresse av sådant köper man såklart D4 och får uppleva skräcken under omkörning då och då när bilen stannar i omkörningsfilen (oops, 3000 rpm) och ett möte dyker upp. Det är ingen lyckad motor enligt min uppfattning, till skillnad från D5 där motorn är det bästa i bilen.
Kan inte annat än hålla med.
Man kan ju bara hoppas att 181hk:n är något bättre!
Ingen som kan göra en direkt jämförelse mellan D4 awd 163 och 181??

Jag räknar kallt med att polestar släpps, annars blir det till och stoppa in RIca.
B230F går fett

Juste satte tillbaka kontakten också och k&o[…]

Jag har köpt en panel med nätficka fr&ar[…]

Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då känns[…]

Trögstartad XC60

Vår XC60, 2015 D4 AWD, har börjat bli l[…]