Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Hej, vi hämtade idag ut en finfin V70 2011 2.5FT R-Design med automat som gått 4000 mil.
Jag har noll koll på det tekniska så jag undrar om ni som är kunniga på området kunde tipsa om vilket bränsle som är bäst och billigast att köra på. Bilia menade att E85 var billigast och bäst men att det var bra att tanka bensin åtminstone var fjärde tank, stämmer det tro? Tacksam för svar.

MVH,
Hasse
av Icebear
Hej!Grattis till nya bilen :-)-)
Jag skulle bara tanka bensin för att du kan få problem med spridarna om du tankar etanol.
Själv kör jag v70 2.4D MY10 Summum" diesel" men jag har en kollega som har 2.5ft och han har haft väldiga problem
med spridarna och bränslepumpen!
Användarvisningsbild
av Sceptic
Tack, nu hällde jag i E85 i tanken och vet inte vad förre ägaren (Handelsbanken) körde på men bensin är alltså att rekommendera i fortsättningen? Blir det någon skillnad i prestanda?
Användarvisningsbild
av hollan
Nä där är absolut inga problem och köra på etanol!
blir så trött på allt snack om att någon känner nån som har haft problem
Min har gått på etanol sen dag 1 och den går bättre på etanol!
Ekonomiskt så skall det vara 4:- billigare litern för det skall löna sej
Användarvisningsbild
av grillchips
Min V50 1.8F har gått på enbart etanol sedan dagen jag köpte den för snart 2 år sen. Inga problem överhuvudtaget. Billigare? Mja, beror ju på din fot förstås, en flexifuel-motor är överlag törstig men jag vill ändå tro att jag sparar någon krona per liter även om jag behöver tanka oftare än om jag skulle kört med bensin.

Kommer det följande året eller året därpå köpa en V70 2.5FT och kommer även då köra 100% etanol.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Okey, ja det skulle ju vara lite underligt om Bilia, som lämnar 2 års garanti på bilen, rekommenderar ett bränsle som leder till problem för både mig och dom :wink:. Behöver man inte tanka bensin alls eller ska man köra var tredje/fjärde tank med bensin?
Användarvisningsbild
av grillchips
Absolut. Det står även i manualen till bilen att man "bör" tanka bensin mellan varven. Finns säkert de som haft problem med etanolen men det finns även de som haft problem med bensin. Jag har svårt att tro att Volvo/Bilia sätter sig på tvären om något nu mot förmodan skulle hända och man säger att man bara tankat etanol. Bilen är ju för tusan optimerad för att kunna köra på både och!
De som verkar få problem nu på senare tid tycker jag ändå ha varit de som faktiskt växlar bränsle emellanåt, det krävs en del av bilen för att fatta skillnaden och om man inte "fullföljer" eller gör "korrekt" (dvs nästan stegvis växla bränsle) så blir det knas. Det finns gott om trådar som rör ämnet här på forumet om du ändå känner dig osäker.
Jag hade inte (och kommer inte) tveka att tanka enbart etanol framöver.
Användarvisningsbild
av Sceptic
grillchips skrev:De som verkar få problem nu på senare tid tycker jag ändå ha varit de som faktiskt växlar bränsle emellanåt, det krävs en del av bilen för att fatta skillnaden och om man inte "fullföljer" eller gör "korrekt" (dvs nästan stegvis växla bränsle) så blir det knas.
Hur gör man för att "fullfölja" och att det blir korrekt?
Användarvisningsbild
av Jefe
Jag har kört min S80 2.5FT -10 med etanol i ett och ett halvt år nu och inte haft ett enda problem hittills. Den har startat på vintern både med och utan motorvärmare utan problem. Vad det gäller kostnaden mellan E85 och BF95 så är det nog dött lopp för min del. Bilen drar mellan 1.7 och 2.0 liter milen med etanol i stadskörning och på landsväg tar den i motorvägsfart plus lite till ca. 1.4 liter milen. Men det går säkert att få ner lite till om man kör sparsamt men det är inte riktigt min grej. Sen är det väl inte helt fel att köra lite miljövänligare med samma effekt :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]