Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
Har bytt Xenon lampor i min bil och tycker att ser ut som om själva linsen har en beläggning,
går det att plocka isär strålkastare så man kommer åt att göra rent?
av KarlE
swed skrev:bump
Jag känner medlidande.
Det är inte ofta som ingen kan svara. ;)
av Calvin
Är det verkligen linsen som är smutsig. Det är inte bara ytterglaset som börjar bli lite "slipat".
Vad jag vet så går inte lampanhuset att öppna mer än för att byta lampor.
Användarvisningsbild
av swed
Perra83 skrev:Det blir nog enklare att köpa en ny på skroten.
??:-/

Att hitta 2 dynamiska (aktiva) Xenonlinser på skroten känns varken lätt eller billigt!
Användarvisningsbild
av crumpets
Alla nya volvo har ju dynamiskt xenon så just den biten kan ju inte vara så jättesvårt. Samtliga S/V60 med momentum och uppåt har det.
Men, för att svara på din fråga. Tidigare(S40V50C30) har man kunnat öppnat lyktan genom att lägga den i ugnen på typ 60 grader någon timme. Då mjuknar limmet och man kan helt enkelt plocka bort glaset och komma åt allt därinne. Sen är det bara att limma dit igen. Används av folk i stylingsyfte men borde gå lika bra att göra för serviceåtgärder som din.
Användarvisningsbild
av swed
crumpets skrev:Alla nya volvo har ju dynamiskt xenon så just den biten kan ju inte vara så jättesvårt. Samtliga S/V60 med momentum och uppåt har det.
Men, för att svara på din fråga. Tidigare(S40V50C30) har man kunnat öppnat lyktan genom att lägga den i ugnen på typ 60 grader någon timme. Då mjuknar limmet och man kan helt enkelt plocka bort glaset och komma åt allt därinne. Sen är det bara att limma dit igen. Används av folk i stylingsyfte men borde gå lika bra att göra för serviceåtgärder som din.
Aha, det var just sånt som jag var på jakt efter, har sett nåt liknande på Audi-forum.
Nån som har nån guide eller några bilder? :roll:
Användarvisningsbild
av crumpets
Enligt denna tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a verkar det funka på S80/V70 och samma funkade ju som sagt även på S40V50 så det är ju ingen jättestretch att tänka sig att det funkar även på S60V60 med samma metod. Men jag har inte sett det göras ännu :) Men läs den länkade tråden så finns nog en del bra uppslag där.
Om du är modig nog att vara först med detta: kom ihåg att dokumentera!

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... en#p736495 <- v50-proceduren

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han[…]

Spännande och stiligt! Själv fick jag &[…]

Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&h[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]