Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Gelis skrev:Nähe o varför inte det då?? Är ju ändå skräpvätska som ska följa med ut när slangen anv. nästa gång vid luftning.
Menar du att den gamla olja trycks ut när skangen blir full? Men ventilen är ju stängd. Jag öppnade ventilen och plockade ut en fjäder o en kula. Då rann oljan ut. Men det är väl ganska primitivt att göra så.
Arnold skrev:
Gelis skrev:Nähe o varför inte det då?? Är ju ändå skräpvätska som ska följa med ut när slangen anv. nästa gång vid luftning.
Menar du att den gamla olja trycks ut när skangen blir full? Men ventilen är ju stängd. Jag öppnade ventilen och plockade ut en fjäder o en kula. Då rann oljan ut. Men det är väl ganska primitivt att göra så.
Hade du backventilen stängd när du luftade ?
Clonetom skrev:
Arnold skrev:
Hade du backventilen stängd när du luftade ?
Ja det hade jag.
Clonetom skrev:Ok,blev det bra?
Om du inte vill öppna ventilen & vända på slangen som föreslaget så kan du ju rycka av slangen från ventilen.
Det verkade bra. Har inte hunnit köra än. Tog bara en kort tur i garaget. Man blir nog tvungen till att öppna ventilen när man ska tappa oljan, jag kan inte komma på något bättre. När du frågade om ventilen var stängd när jag luftade trodde jag att du menade - ventilen ska för h-e inte va stängd.
Varför skulle man öda tid på att få ut oljan ur slangarna? Bara att lägga undan dem tills nästa gång de behövs.
VolvoB20 skrev:Varför skulle man öda tid på att få ut oljan ur slangarna? Bara att lägga undan dem tills nästa gång de behövs.
Han kanske vill ha dem liggandes i kökslådan och då blir sambon sur om det är olja kvar i slangarna :wink:
Nä seriöst vette faen varför,tråden känns mest som en skämtfråga faktiskt.
Clonetom skrev:
VolvoB20 skrev:Varför skulle man öda tid på att få ut oljan ur slangarna? Bara att lägga undan dem tills nästa gång de behövs.
Han kanske vill ha dem liggandes i kökslådan och då blir sambon sur om det är olja kvar i slangarna :wink:
Förlåt men. Frågan är helt seriöst ställd. Ni kanske är villaägare, då kan ni slänga slangen i ett hörn i garaget. Men jag bor i lägenhet, så jag måste lägga den i lådan som Clonetom säger, även om det inte just är kökslådan. Jag har ingen lust att springa omkring inne i lägenheten med olja och skit. Då blir det ju ett praktiskt problem. Dessutom så kan väl slangen inte vara full när man ska använda den nästa gång...eller.
Arnold skrev:
Clonetom skrev:
Förlåt men. Frågan är helt seriöst ställd. Ni kanske är villaägare, då kan ni slänga slangen i ett hörn i garaget. Men jag bor i lägenhet, så jag måste lägga den i lådan som Clonetom säger, även om det inte just är kökslådan. Jag har ingen lust att springa omkring inne i lägenheten med olja och skit. Då blir det ju ett praktiskt problem. Dessutom så kan väl slangen inte vara full när man ska använda den nästa gång...eller.
Förstår faktiskt inte problemet iallafall,mina slangar är inte fulla med olja efter en luftning.
Det som blir i dem rinner ju ur när man vänder på dem ............................ i mitt fall iallafall.
Sen kan du ju släppa dem i en glasburk,marmelad,gurk eller sånt.
Det gör man ju även i ett garage så de är samlade å inte kletar ner annat med den lilla mängd olja som ev rinner ur dem.
Vanligt sunt förnuft & kreativitet behövs bara :wink:
Byta topplocket, eller hela motorn?

Vad säger ni om detta? Kommer det att fungera[…]

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däc[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är […]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är[…]