Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
Som sagt anledningen till att jag fixat laddare är att jag vill kunna köra dieselvärmaren även fast jag inte kan åka lika länge med bilen som värmaren har varit igång.
Användarvisningsbild
av MartinS
Min s40 från 2003 har fortfarande det fabriksmonterade batteriet i sig och fungerar utmärkt. Varför byta var tredje år?
Användarvisningsbild
av SvenB
MartinS skrev:Min s40 från 2003 har fortfarande det fabriksmonterade batteriet i sig och fungerar utmärkt. Varför byta var tredje år?
Förmodligen för man misskött batteriet och inte sett till att hålla det laddat.
av Bilen001
matte75 skrev:
Bilen001 skrev:Varför alla dessa installationer av laddare? Batterier är en slitdel som skall bytas ibland. Jag byter var tredje år och har därmed aldrig problem. Kör ibland korta sträckor, plågar batteriet med kylväskor, dvd, telefoner som jag kör på el från cigguttaget i backluckan dvs även när bilen är av. Har aldrig varit stående med tomt batteri
Du kanske inte har någon dieselvärmare som sliter på batteriet?
Självklart värmare ocn Volvo On Call. Använder alltid värmaren när det är vinter. Vissa veckor när jag bara kör till kontoret har jag 8 km enkel väg, på helgerna kan körningarn ligga under 5 km, men vissa veckor är det långkörningar som gäller och då får batteriet återhämta sig, Tycker batteribyte är en billig "servicekostnad" för att slippa böka med laddare. Bilen står ca 4 veckor på sommarsemestern och då får CTEK jobba! Detta är mina erfarenheter och jag skulle inte vilja stå i fjällkyla med ett 10 årigt välskött batteri, köra värmaren och sedan lita på att bilen går igång. D4 AWD
av Rådlös
Bilen001 skrev: jag skulle inte vilja stå i fjällkyla med ett 10 årigt välskött batteri
Som kontrast till dessa 10 år kan man anmärka på att det går att ha ihjäl ett batteri på mindre tid än ett år. Det är bara att slarva med återladdningen så faller det snart ifrån.
Användarvisningsbild
av bem
Dock tål olika batterier olika grad av misshandel. Som jag förstått det kan s k AGM bilbatterier klara lite mer stryk än de traditionella vätske syra blybatterierna. Men alla blybatterier, speciellt startbatterier, tar stryk av att dras ur nära i botten, ju mer det upprepas desto större risk att det blir kasst.

/Bo
av timebandit
Att inte sköta batteriet medvetet är som att slarva med oljebyten. Oljan klarar faktiskt oftast mer än serviceintervallet... Man väljer själv vad man vill lägga tid, pengar å energi på :-) Ett välskött batteri kan vara avgörande om bilen vill starta vid affären eller inte :-)
av Bilen001
timebandit skrev:Att inte sköta batteriet medvetet är som att slarva med oljebyten. Oljan klarar faktiskt oftast mer än serviceintervallet... Man väljer själv vad man vill lägga tid, pengar å energi på :-) Ett välskött batteri kan vara avgörande om bilen vill starta vid affären eller inte :-)
Vet inte om jag misshandar batteriet när jag använder bilen och dess utrusting?, men bilarna har aldrig larmat på låg batterinivå, så inget larm borde betyda att batteriet håller sig inom den gräns som Volvo anser är ok. Fick dock ett batterilarm när gamla bilen V70 2,4 D 2011 stod parkerad i 4 veckor, därefter alltid underhållsladdning när den skall stå länge :)
av Pnjk
Sådär nu har jag satt dit en ordentlig bricka så det blev bra.
Även fettat in anslutningen lite.
Mätte med instrument på batteriet och hade 12,50 V och mätte även på den nya jordpunkten och hade även där 12,50 V så det verkar ju vara som det ska. Har dock inte laddat än då indikatorn blinkar grönt så batteriet ska vara ok än så länge :)

Gjorde som Bem sa och tyckte det funkar bra hittills. Dvs att man lägger upp indikatorn vid rutan när man ska kolla batteristatus och ev vid laddning.
Vill passa på att tacka för hjälpen och slänger upp ett par bilder.

Bild

Bild

Bild
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]