Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:
least skrev:
mattish skrev:Varför sätter man slitna framdäck bak för att byta alla 4 samtidigt?

Korkat anser jag..

Utgår från att de slitna däcken fortfarande är lagliga och därmed får man en bättre totalekonomi.
Fast då är det väl bättre att slita ut dom helt och lägga på två nya som läggs bak för högsta säkerhet. Att lägga slitna framdäck bak är galet..
men vi vet ju inte hurpass slitna däcken är när de läggs om?
superpin skrev:Hörde från en taxiåkare att de slutat med Volvo iom övergång från diesel till alternativa bränslen. Tyckte tydligen att det var för mycket motorstrul och har gått över till Merca istället. Intressant nog avrådde han från att köpa en Merca privat, iaf om man tänkte äga den längre än tre år eftersom rosten dyker upp... Hade även provat VAG-bilar men där fick man tre i ett; rost, mekaniskt strul och taskig reservdelsförsörjning....
Det här låter ju inget annat än jättekonstigt. De har lämnat Volvo och gått över till Merca men avråder samtidigt från att köpa Merca privat. Det resonemanget håller faktiskt inte.
PH
VolvoB20 skrev:Om man kör in nästan 6 millar, och på den tiden har 200.000 i värdeminskning på bilen så är det ju den minsta posten. Löner, skatter, bränsle osv är ju det som kostar. Konstigt då att man inte åker lite lyxigare bil, man ska ju sitta 500.000 km bakom ratten under 26.000 timmar.
Visst är det en extremt liten del, men taxibranchen är ingen guldko, varje krona räknas. Man förvånas dock över hur snåla en del åkare är.

Det går ju åt en del stålar av de 6 millarna till 9 årslöner, underhåll och bränsle (~600kkr).

/Martin
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:Om man kör in nästan 6 millar, och på den tiden har 200.000 i värdeminskning på bilen så är det ju den minsta posten. Löner, skatter, bränsle osv är ju det som kostar. Konstigt då att man inte åker lite lyxigare bil, man ska ju sitta 500.000 km bakom ratten under 26.000 timmar.
Visst är det en extremt liten del, men taxibranchen är ingen guldko, varje krona räknas. Man förvånas dock över hur snåla en del åkare är.

Det går ju åt en del stålar av de 6 millarna till 9 årslöner, underhåll och bränsle (~600kkr).

/Martin
Självklart är taxibranchen ingen guldko och ingen tjänar några större summor där, , det som förvånade mig var att bilens värdeminskning är en så försvinnande liten del av totalkostnaden ~4 %. Det var därför jag tänkte att man kunde åkt lite dyrare bil.

Det är väl också att åkare och förare inte är samma person.....
Jag vet inte hur det är nu, men på min tid var c:a 65% av inkörssumman löner och lönebikostnader. Men jag tror det inte är speciellt annorlunda nu. :|
VolvoB20 skrev: Det är väl också att åkare och förare inte är samma person.....
Jo, i de allra flesta fall är ägaren åtminstone en av förarna på bilen. I de större åkerierna är det givetvis inte så.
perhall skrev:Det här låter ju inget annat än jättekonstigt. De har lämnat Volvo och gått över till Merca men avråder samtidigt från att köpa Merca privat. Det resonemanget håller faktiskt inte.
PH
Får försöka förklara då.. Mercorna funkar bra som taxi i tre år, men när det är dags att göra sig av med dem så har det börjat dyka upp spår av lacksläpp/rost etc. Inget som taxiåkeriet lider av direkt han tyckte alltså att det var tillräckligt illa för att avråda från köp av antingen en beggad eller en ny om man tänkte ha kvar den mer än tre-fyra år. Klarare så?
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]