Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mange211
Har en S60 R 2001. Nu har alla instrument, instrumentbelysning och acc lagt av. Nån som har en aning om vad det kan vara? Det ska tydligen finnas fler säkringar det kan vara men hittar dom inte. Har ingen instruktionsbok heller :(
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
Mange211 skrev:Har en S60 R 2001. Nu har alla instrument, instrumentbelysning och acc lagt av. Nån som har en aning om vad det kan vara? Det ska tydligen finnas fler säkringar det kan vara men hittar dom inte. Har ingen instruktionsbok heller :(
Kan vel helst være dårlig kontakt et sted ,men sikringer sitter i motorrom under et svart deksel på førerside :) :-)-)
av Mange211
Hittade säkringarna, men de är hela. Känns lite konstigt om det skulle vara dålig kontakt då alla instrument, fläkten till acc och instrumentbelysningen slutade samtidigt.

Var kan jag kolla om det är dålig kontakt? Får jag skruva bort instrumenten då?
Användarvisningsbild
av volvos60turbo
Mange211 skrev:Hittade säkringarna, men de är hela. Känns lite konstigt om det skulle vara dålig kontakt då alla instrument, fläkten till acc och instrumentbelysningen slutade samtidigt.

Enkleste er vel helt klart og sjekke med et Volvo verksted og få snakke med en mekaniker!! Kan være meget vanskelig og finne, evt lokalisere denne feilen selv desverre :( Lykket til ,..er nok mest sannsynlig en meget grei sak og fikse for de. :-)-)
av Arnold
volvos60turbo skrev:
Mange211 skrev:Hittade säkringarna, men de är hela. Känns lite konstigt om det skulle vara dålig kontakt då alla instrument, fläkten till acc och instrumentbelysningen slutade samtidigt.

Enkleste er vel helt klart og sjekke med et Volvo verksted og få snakke med en mekaniker!! Kan være meget vanskelig og finne, evt lokalisere denne feilen selv desverre :( Lykket til ,..er nok mest sannsynlig en meget grei sak og fikse for de. :-)-)
Volvo kan göra en felsökning. Men de lagar inte ett kombinationsinstrument. De byter det.
av Mange211
Har läst massor om det nu och det verkar ju vara instrumenten eller cem som gått sönder. Kan man kolla själv på nåt sätt vilket det är?
Användarvisningsbild
av wissel
Sannolikt ditt Instrument som har pajjat, ganska vanligt på tidiga volvosar.
Sök på DIM så får du tips om rep. av detta. Kostnad ca 2500:- mot volvoverkstad ca 8 000:-
Du bör dessutom ha fått felkoder på detta fel !
Användarvisningsbild
av Vojje
om dammsugaren lägger av är inte min första åtgärd att kolla säkringar. Inte heller att skicka maskinen på reparation.
Jag kollar istället vem f-n som drog ut kontakten :-)-)
av Mange211
Nja jag köpte den och den förra ägaren sa inget om felkoder. Kan jag hitta dessa koder nånstans?

Är det inte märkligt att fläkten la av samtidigt? Den är kanske kopplad till instrumenten?

Sorry för lite dumma frågor men jag kan ingenting om detta
Användarvisningsbild
av wissel
För att få fram felkoder så måste du ha tillgång
till felkodsläsare som klarar att läsa av din volvo.
I stort sett bara PPC och Vida med Dice som fixar detta.
Naturligtvis så kan alla volvoverkstäder hjälpa dig med detta.
Endast felkodsavläsning kostar allt mellan 400 kr o uppåt.....
Många här på forumet har dessa och kan hjälpa dig för "kaffepengar".....
en bra start för att kolla om DIM eller CEM som bråkar.....
DIM = Driver inform. module
CEM = Central Elect. module.
Volvofolket använder massor av förkortningar som du säkert kommer att märka...:-)
Här en länk till de vanligaste : http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=35797
snö

Vi har samma isande vind här (Halmstad).Just […]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]