Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
0.42 är ändå blandad körning.. du verkar ju bara köra stadskörning. Lägg sen till förvarmare och autovärmare så drar det iväg.. stänger du av autovärmen tror jag du kan komma ner 1dl/mil om du har tur, och du ska se att när du väl gör en lite längre resa kommer siffrorna bli annorlunda.
av mattish
Ja stäng av den. På 2 km drar det bara massa extra.
Jag testade på 12 km som vi hade, men då gick den faktiskt lite törstigare när autovärmen var av.

Kruxet är att inga siffror som står någonstans gäller förrän motorn är varm. Bilen drar extra diesel när den är kall, framförallt när brännaren är igång också.
Användarvisningsbild
av joel80
mattish skrev:Ja stäng av den. På 2 km drar det bara massa extra.
Jag testade på 12 km som vi hade, men då gick den faktiskt lite törstigare när autovärmen var av.
Hur vet du det? Förbrukningen för dieselvärmaren syns inte på färddatorn, utan det får du bara fram vid pumpen.
Det ska vara VÄLDIGT kallt ute för att bilen ska dra mer för att man inte kör med extravärmaren..
av mattish
joel80 skrev:
mattish skrev:Ja stäng av den. På 2 km drar det bara massa extra.
Hur vet du det? Förbrukningen för dieselvärmaren syns inte på färddatorn, utan det får du bara fram vid pumpen.
Det ska vara VÄLDIGT kallt ute för att bilen ska dra mer för att man inte kör med extravärmaren..
Körde med den av mellan två tankningar.
Det var inte mycket det steg, men någon cl per mil och bilen var otrevligare att köra eftersom det inte blev fullt så varmt i bilen.

Och eftersom förbrukningen steg lite när extravärmaren inte var igång mot att både motorn och värmaren går, borde bilen dra mer..

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]