Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag undrar lite saker om de tidigaste årsmodellerna på 744 samt 745.

Jag har hört att man kunde få bilen med antingen förgasare, känd som GL-versionen eller med insprutningsmotorn, den senare känd som GLE-versionen.

Nu undrar jag vilket utförande som sålde bäst under 1985-1987. Var det förgasarbilarna eller insprutningsbilarna? Var insprutningsbilarna mycket dyrare än förgasarbilarna hos Volvo-återförsäljarna? Hur var den ungefärliga prisskillnaden på den tiden när det gällde bränslesystemet?

Som lite kuriosa kan jag nämna att om man tittar exempelvis på Blocket kan man se att det finns ungefär lika många förgasarbilar som insprutningsbilar till salu när det kommer till årsmodellerna 1985-1987.

Finns det någon här som var med på 1980-talet som kanske kan berätta lite mer om denna historik?

Mvh från en undrande SchultzDuvy
740 kom 1984 som 740 GLE med B23E insprutningsmotor. 1985 kom GL med B230A motor (förgasare) samt turbo med insprutning. 1986 var lika och 1987 kom GL med B230K (den vakuumstyrda skitförgasaren) eller med B230F med insprutning, kat och lambdasond.
1988 hade alla (finns kanske nån enstaka K-motor men de är inte vanlig i såna fall) GL B230F och GLE fanns med B230E med mekaniskt insprut tills 1988B tog över och då fanns även den endast med B230F
OK, tack för motorhistoriken!

Vet du händelsevis vilken version som sålde bäst under denna tid? Förgasare eller insprutning?

Sedan undrar jag ju också hur mycket Volvos prisskillnad var på ett ungefär under denna tid?

D.v.s. tog Volvos återförsäljare många extra tusenlappar för att man skulle få köpa en insprutningsbil?

Tycker det är intressant med sådan här "modern historia".

Hoppas på svar!

SchultzDuvy
Självklart sålde förgararbilarna bäst då de var billigast men av samma anledning slets de hårdare så idag är det nog lika många om inte fler GLE kvar än GL med förgasare av tidiga årsmodeller
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]