Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lasseman1976
Jag har en V60 D5 2011 med automatlåda som viner när jag släpper gasen i hastigheter runt 100-120km/h. När hastigheten minskar till ca 80-90km/h försvinner det. Ibland kan jag höra ljudet även i lägre hastigheter. Bilen har gått ca 9700mil. Ljuden kan även höras ibland vid mycket lätt gaspådrag men inte alls lika tydligt utan det är främst när gasen släpps. Är det ett vanligt ljud som är helt normalt eller kan något vara på gång att rasa? Det låter som ljudet kommer framifrån.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
av jarkendal
Hej

Jag har precis ställt samma fråga (hittade inte ditt inlägg förrän efteråt) i forumet, även om ditt vinande ljud uppträder lite annorlunda än mitt. Det verkar vara samma fel. Jag stör mig enormt mycket på detta vinande ljud.
Har du hört nått från din verkstad?

Hälsningar/ Anders
av Lasseman1976
jarkendal skrev:Hej

Jag har precis ställt samma fråga (hittade inte ditt inlägg förrän efteråt) i forumet, även om ditt vinande ljud uppträder lite annorlunda än mitt. Det verkar vara samma fel. Jag stör mig enormt mycket på detta vinande ljud.
Har du hört nått från din verkstad?

Hälsningar/ Anders
Nej, jag har inte hört något från verkstan. Problemet för mig är att ljudet inte alltid finns där. Kan ge mig fan på att det inte kommer fram om jag lämnar in den på felsökning. Funderar på att byta olja i växellådan. Ibland kommer ljudet även i lägre hastigheter. Mycket skumt...
av Lasseman1976
Perra83 skrev:Turboljud? Hörs det tydligare med sidorutan öppen?
I och med att ljudet oftast kommer vid motorbromsning tror jag inte det kommer från turbon. Å andra sidan kan man ibland höra det vid gaspådrag också. Jag blir fan galen på att det beter sig så inkonsekvent. Har inte testat med rutan nere.

Hej! Har en volvo 740 GLE som ni säkert k&au[…]

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM oc[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]