Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Volvovänner!

Har som rubriken säger problem med passagerardörren och höger bakdörr, finns ingen el i dom alls, bilen i fråga är ev V70 -09, 2,4D.
Scenariot var som så enkelt att jag åker hemmifrån då allt fungerar som det ska och när jag kommer fram till min destination och jag ska låsa bilen upptäcker jag att inget händer på högersidan av bilen?
Jag går in i bilen igen och det går utmärkt att låsa och låsa upp innifrån, rent manuellt.
Rutorna går inte att köra upp eller ner, bakspegeln och spegelblinkersen död likaså (provat hissarna från respektive dörr och förardörren utan resultat).

Några tips?

/Magnus
Jag hade samma fenomen, fast i förardörren, helt död. Det var ett kabelbrott i härvan som går mellan a-stolpen och dörren, kika på det.

/Kalle
Säkringarna kollade jag alla innan jag postade, glömde nämna detta.
Åkte och handlade nu och dörrarna funkade fortfarande inte, parkerade och låste igen, fortfarande inget och spegel osv fortfarande döda, handlade klart och när jag kom ut och låste upp igen så funkar allt, har nu funkat under resten av gångerna jag använt bilen idag.

Sånna här fel gör att man får ont i magen tycker jag, just nu är det ju svårt att felsöka när allt funkar...
Det sitter en modul i varje dörr. Passageradörrens modul matas från säkring 2 i översta boxen i lastutrymmet. Höger bakdörrs modul matas från säkring 4 i samma box. Passagerardörrens modul styrs via CAN från CEM medans bakdörrens modul styrs via LIN från modulen i framdörren. Om modulen i passagerardörren lägger av slår det alltså även ut modulen i höger bakdörr eftersom LIN-kommunikationen också lägger av. Alla funktioner i de båda dörrarna slutar då att fungera. Felet bör därför i detta fall sannolikt omfatta passagerardörrens modul.

Säkring 2 i översta boxen i lastutrymmet går till dörrmodulen i passagerardörren. Kollat denna? Tipset från Kalle om kabelbrott i härvan är en lågoddsare, det är dock vanligast på förardörren. Men det är det troligaste felet om funktionen kommer och går. Kolla även så ingen kontakt lossnat inne i dörren. Lossa dörrklädseln för att kolla detta. Men det kan också vara själva modulen i passagerardörren som är trasig vilket inte är helt ovanligt. Den utsätts för temperaturväxlingar (t.ex. pga solljus) samt vibrationer (dörren öppnas/stängs).

Har du kollat felkoder?
Tack för mycket bra info!
Ja den säkringen (och alla andra i den boxen med för den delen) har jag kollat.

Låter som något fel i eller anslutande till passagerardörren då med andra ord, får plocka ner och inspektera kablaget helt enkelt och även kontakterna då antar jag.

Nej några felkoder har jag inte läst ut ännu, kan man göra detta själv i bilen eller måste man ha avläsningsverktyg (verkstad)?
Du kan se OM du har felkoder genom att göra som nedan, men inte VILKA felkoder det är.

-Tändningsläge II, starta ej motorn.
-Håll inne READ-knappen
-Tryck snabbt 2 ggr i följd på dimbakljusknappen
-Släpp READ-knappen

Nu kan du se i info-fönstret om du har felkoder.
Om du vill se mer behövs felkodsläsare.

Dörrmodulen i passagerardörren heter "Passenger Door Module" = PDM.
Ska prova detta, känns ju ganska troligt att det ligger lite felkoder antar jag då det inte funkade under en tid iaf, jag får kolla detta och felsöka i dörren, återkommer i denna historia.

Tack för all hjälp hittills!
Camel skrev:Du kan se OM du har felkoder genom att göra som nedan, men inte VILKA felkoder det är.

-Tändningsläge II, starta ej motorn.
-Håll inne READ-knappen
-Tryck snabbt 2 ggr i följd på dimbakljusknappen
-Släpp READ-knappen

Nu kan du se i info-fönstret om du har felkoder.
Om du vill se mer behövs felkodsläsare.

Dörrmodulen i passagerardörren heter "Passenger Door Module" = PDM.
Denna info lär bli användbar i många sammanhang, TACK för den Camel :D
Hej igen,

Här kommer en summering/avslut i denna historia.

Efter en och en halv månad med fungerande dörrar så dog det igen i förra veckan och felsökning kunde nu ske lite mer konkret, det visade sig att felet var i kablaget som går mellan "bilen" och dörren, i kontakten på "bil" sidan hade kablaget gått av, lite lödande och fixande så funkar det nu igen.

Halvjobbigt att få till gummit över kontakten igen efter det att jag fixat kabeln så det kan ni tänka på ni andra som kanske råkar ut för detta att det inte finns mycket plats i gummit runt kablarna och kontakten.

Själva konstruktionen i detta kablage verkar lite bristfällig måste jag säga, fanns inte så bra dragavlastning för kablaget utan draget och böjningen (av dörröppnande) hamnade i viss mån hamnade fel för kablaget och som då till slut gått av.

Tack för all hjälp i frågan för att kunna felsöka på rätt sätt och på rätt ställe det hjälpte enormt!

/Mangan
V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???