Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av huskey
tjena det är så här jag har en kompis som inte kan så mycket om bilar han har kört med för lite olja tills motorn skar det saknades 4liter jävligt klantigt men jag kan få köpa bilen jävligt billigt jag kan mecka bilar ser inget problem med att byta motor har gjort det flera gånger på lite äldre bilar motorn är en b5254t11 den verkar svår att få tag på kan man använda ett annat motor alternativ utan alltför mycket krångel med databoxar eller kabelhärvor och liknande saker MVH KENTA
av Rådlös
Jag har inte bytt någon motor eller liknande, men om du gör det så tar du ju naturligtvis med samtliga databoxar, sensorer och annan kringutrustning från donatorbilen. Det måste ju vara en garanti för att allt skall fungera igen. Och framförallt fungera som det är tänkt från början.
Sen vad Bilprovningen och Fordonsregistret tycker och säger är kanske en annan fråga. Men den tar du nog bäst med dom.
av umekille
Öppna först motorn och se vad som gått sönder...
Kan bli billigare renovera men...ingen renoverar väl nuförtiden
en bilmotor som förr och delar o jobb blir dyrt?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det går inte ta styrdon etc, dessutom åker man inte till lokala bilpressaren och skruver ur en ft spis. Beställ en på motorkod, byt. Det är inte några oklarheter. Var 9000 mil ska det göras ventiljustering, försök få tag på en som fått detta gjort.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Har nu fått ventiltick/spridartick på den motorn är det farligt eller är det bara att köra på, den tickar på tomgång hörs ingenting inne i bilen när man kör, bilen har bara gått 9000 mil.
av huskey
tjena allihop nu har jag hittat en motor samma motorkod fast från en bil med manuell låda och den här bilen har automat låda men har väl ingen betydelse det är antagligen bara att lyfta ur den gamla och i den nya eller
Användarvisningsbild
av hollan
Nä de har ingen betydelse bara och flytta över flexplattan
Flytta även över allt i elväg från din gammla motor så blir de hur bra som helst
av perhall
Ventiltick på en 2,5 FT låter inte bra alls skulle jag säga... ventiljustering omgående!
PH

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]