Moderator: Moderatorer
rid54 skrev: Hur många av de "pendlare" som kör bil ofta i Stockholm (en av de få orter med trängselskatt i Sverige) upplever just trängselskatten som en avgörande ekonomisk belastning, som alltså skulle leda till att man övervägde att ställa bilen för att man inte har råd med trängselskatten? Seriöst?Svar: ca 10-15%. Det är väl där emellan som biltätheten minskat på infarterna till Stockholm efter att tränselskatten infördes.. till en början var det ännu högre, men stabiliserades runt 10-15%.
rid54 skrev:Nu hängde det ett fett politiskt bete o dinglade i tråden... Om man leker smart fisk och går runt det kan man i stället spåra ur tråden genom att fråga: Hur många av de "pendlare" som kör bil ofta i Stockholm (en av de få orter med trängselskatt i Sverige) upplever just trängselskatten som en avgörande ekonomisk belastning, som alltså skulle leda till att man övervägde att ställa bilen för att man inte har råd med trängselskatten? Seriöst?Kommer att köra bil till jobbet så länge jag har råd trots att jag kan åka tunnelbana från A till B.
joel80 skrev:Nej, troligen inte alls. Det finns i Sthlm en stor grupp som velar mellan att ta bilen eller åka kollektivt. För många av dem blev trängselskatten ett extra litet incitament att ta buss/tåg/T-bana i stället. Frågan är om verkan var psykologisk, eller om den var faktiskt ekonomisk. Beloppet är maxat till 60:- per dag och för en som jobbar M-F blir det max c:a 1200:- på en månad och jag undrar hur många förvärvsarbetande som verkligen kan säga att just den summan som trängselskatten skulle bli för dem, tvingade dem att avstå från bilkörning. Och vad gör de i så fall? Slutar jobba? Eller ställer bilen, sparar in dessa 1200 + bensinpengarna + P-avgifter och köper ett månadskort på SL (c:a 800:-). Det kostar ju lätt en hundring om dan att parkera :???:rid54 skrev: Hur många av de "pendlare" som kör bil ofta i Stockholm (en av de få orter med trängselskatt i Sverige) upplever just trängselskatten som en avgörande ekonomisk belastning, som alltså skulle leda till att man övervägde att ställa bilen för att man inte har råd med trängselskatten? Seriöst?Svar: ca 10-15%. Det är väl där emellan som biltätheten minskat på infarterna till Stockholm efter att tränselskatten infördes.. till en början var det ännu högre, men stabiliserades runt 10-15%.
Det måste ju vara den gruppen du efterfrågar...
Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]