Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Vi har bytt handbromsbackar på en XC70 (2004) men trots att vi justerat allt vad det går inne vid handbromsspaken så går det inte att få höger bakhjul att låsa sig när man drar fullt i spaken.
Det finns ju ingen justering inne vid bromstrumman så hur får man till jämnare handbromsverkan ? Kan tillägga att handbromsvajern går lätt och fint.
av volvofantast
jaka skrev:Hej!
Vi har bytt handbromsbackar på en XC70 (2004) men trots att vi justerat allt vad det går inne vid handbromsspaken så går det inte att få höger bakhjul att låsa sig när man drar fullt i spaken.
Det finns ju ingen justering inne vid bromstrumman så hur får man till jämnare handbromsverkan ? Kan tillägga att handbromsvajern går lätt och fint.
Har du köpt orginal handbromsbackar?
av S80D5-02
Rör vajern sig på den sida som saknar bromsverkan när du drar i spaken? Om inte så kan vajern ha hoppat ur främre fästet, som balanserar de två bromsvajrarna. Lite krångligt att fixa, för man måste nog lätta på mittkonsollen för att komma åt att haka tillbaka den.
av jaka
Hej!
Det är Mekonomenbackar! Kan inte tänka mig att det skulle vara orsaken. Har kört med Mekonomens och Biltemas backar på min egen Audi och det är ingen skillnad på dessa och original.

Vajern på höger sida rör sig, det ser man när man tittar på backarna...men hur menar du "Främre fästet"?
Användarvisningsbild
av Magnus308
jaka skrev:Hej!
Det är Mekonomenbackar! Kan inte tänka mig att det skulle vara orsaken. Har kört med Mekonomens och Biltemas backar på min egen Audi och det är ingen skillnad på dessa och original.

Vajern på höger sida rör sig, det ser man när man tittar på backarna...men hur menar du "Främre fästet"?
Biltemas bromsbackar funkar inte vet vi av erfarenhet, Mekonomen har två tillverkare på handbromsbackar dvs ATE och deras eget "no-name" jag gissar att du har köpt no-name backarna aka Biltema backar.

Du kan ju alltid prova att sätta tillbaka orginalbackarna funkar det då så vet du ju iaf att vajern är ok...
Det finns någon här på forumet som böjde små plåtbitar runt Biltema backarna för att få dom att fungera, Sök i forumet så finns det bilder.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
av jaka
Hej!
Diametern på Mekonomens (No name) backar är identiska med Volvo original backar!
Det konstiga är att på vänster sida sid låser sig hjulet hur lätt som helst när man drar fullt i handbromsspaken...
av S80D5-02
Jag tycker egentligen att det också låter konstigt att du kan justera fullt på spaken utan att låsa vänstersidan, om du monterat nya bromsbackar. Måste vara väldigt slitna trummor, bromsbackar som inte riktigt har den omkrets de ska ha (eller slitna klackar i trumman) eller nåt konstigt med vajern.
av v70t4y2000
S80D5-02 skrev:Rör vajern sig på den sida som saknar bromsverkan när du drar i spaken? Om inte så kan vajern ha hoppat ur främre fästet, som balanserar de två bromsvajrarna. Lite krångligt att fixa, för man måste nog lätta på mittkonsollen för att komma åt att haka tillbaka den.
Jag tror som ovan att du råkat haka av vajern.
Bara att lossa mittkonsolen med alla skruvar o ta bort kontakten för cigguttaget bak...lyft upp lite bakifrån så du kan titta in...
Volvo V70 I motorlampa

Hej, Sedan några månader tillbaka lyse[…]

Byta stereo v50

Hej. Jag har en v50 flexifuel från 2006. […]

Tänk på att bilarna kommunicerar ö[…]

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]