Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Nu har jag haft min bil några månader, en V70 D2 Automat, kört en del parkeringsvärmare och mkt stadskörning, men trodde ju aldrig att mitt snitt på 7 tankningar skulle ligga på 0.82l/mil med tanke på vad som står i handboken.
Någon som har en likadan bil och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Drar den mkt mer på vintern? Kommer jag se en radikal förändring när det blir varmt ute?
Användarvisningsbild
av bem
Elmeholt,
Vad har du för förbrukning enligt färddatorn?
Om du räknar in dieselvärmarens drift i den 8,2 lit/100 km så är det visserligen rätt högt men i kombination med mycket stadskörning är det inget alarmerade skulle jag vilja påstå. De riktigt låga förbrukningssifforna får du först vid lugn landsvägskörning och förstås när du inte behöver använda dieselvärmaren längre. D2:an, speciellt i kombination med automat, på en så stor och tung bil som en V70 i stadstrafik kan man svårligen köra snålt med i den situationen.
Att man i stort sett aldrig kommer ner i förbrukningen enligt fabriksuppgifterna (=enligt nuvarande Euro körcykeln som ej egentligen stämmer överens med hur folk kör i verkligheten) vet nog de flesta vid det här laget. Kolla t ex i senaste Vi Bilägare (nr 2 2014) - hemska siffror att läsa. Enda bilen som de testat som har lägre förbrukning än fabriksuppgifterna är en V70 2.0F (Flexifuel) 2008 som ligger 2% under i snitt jämfört med fabriksuppgifterna för denna V70. I Vi Bilägares listor finns t ex Volvo V40 D2 MY13 som tyvärr ligger bland de med mest avvikelser +39% över fabriksuppgifterna. Bara Hyndai i40 (MY12) 1.7 CRDI kombi +44%, VW Golf 1,6 TDI 105hk (MY13) +47% och Opel Ampera (MY12) +175% är värre.
Så jag skulle trots allt inte misströsta, det är så här nästan överallt bland de vanliga fabrikaten, över 15% upp mot närmare 50% skillnad mellan verklig och fabriksuppgifternas förbrukning. Men kom ihåg att tillverkarna följer Euro körcykeln och då kommer de ner i fabriksuppgifterna, det är sen i verkligheten siffrorna inte håller och det kanske man inte kan skylla tillverkarna för då de följer regelverket.
Det står i tidningen att 2017-2018 kan en ny EU körcykel kanske vara klar som stämmer bättre med verkligheten. Nuvarande EU körcykel baseras ju på inomhuskörning under ideala förhållanden utan att energislukande elutrustning är inkopplad som AC, ljudanläggning osv.
Jag rekommenderar dig att köpa tidningen så kommer du nog sova bättre på nätterna när du ser och förstår hur andra fabrikat också har överförbrukning i verkligheten jämfört med fabriksuppgifterna.

/Bo
Användarvisningsbild
av Sunschreem
mattish skrev:Fuelly kör jag. Ingen app, men har en välfungerande hemsida även för telefoner när man ska fylla i.. Se min banner nedan.

Ang. bilen så kör jag en sådan. Är väldigt nöjd med det mesta, men automatlådan framstår som något velig. Det man absolut inte ska göra med den här motorn och växellådan är att göra kickdown! Det händer inget, istället så lär man sig gasa så att motorn får arbeta i rätt område för att det ska hända så mkt som det går. Detta gäller alla dieselbilar, men framförallt den här motorn.
Naturligtvis kan man lägga den i manuellt läge och välja rätt växel för att sedan trycka full gas (ej kickdown får då växlar den ner iaf).

Först nu efter 3500 mil så börjar den gå förhållandevist snålt. Färddatorn visar numera 0,52 med lätthet med vår typ av körning. 0,65 låg den ganska ofta på innan. Verklig förbrukning kan jag inte säga något om ännu eftersom värmaren går rätt mkt osv nu.
Men köper ju inte D2 för prestandans skull känner jag :P Utan för att få lååååg förbrukning o samtidigt åka skönt.
av Elmeholt
bem skrev:Elmeholt,
Vad har du för förbrukning enligt färddatorn?
Om du räknar in dieselvärmarens drift i den 8,2 lit/100 km så är det visserligen rätt högt men i kombination med mycket stadskörning är det inget alarmerade skulle jag vilja påstå. De riktigt låga förbrukningssifforna får du först vid lugn landsvägskörning och förstås när du inte behöver använda dieselvärmaren längre. D2:an, speciellt i kombination med automat, på en så stor och tung bil som en V70 i stadstrafik kan man svårligen köra snålt med i den situationen.
Att man i stort sett aldrig kommer ner i förbrukningen enligt fabriksuppgifterna (=enligt nuvarande Euro körcykeln som ej egentligen stämmer överens med hur folk kör i verkligheten) vet nog de flesta vid det här laget. Kolla t ex i senaste Vi Bilägare (nr 2 2014) - hemska siffror att läsa. Enda bilen som de testat som har lägre förbrukning än fabriksuppgifterna är en V70 2.0F (Flexifuel) 2008 som ligger 2% under i snitt jämfört med fabriksuppgifterna för denna V70. I Vi Bilägares listor finns t ex Volvo V40 D2 MY13 som tyvärr ligger bland de med mest avvikelser +39% över fabriksuppgifterna. Bara Hyndai i40 (MY12) 1.7 CRDI kombi +44%, VW Golf 1,6 TDI 105hk (MY13) +47% och Opel Ampera (MY12) +175% är värre.
Så jag skulle trots allt inte misströsta, det är så här nästan överallt bland de vanliga fabrikaten, över 15% upp mot närmare 50% skillnad mellan verklig och fabriksuppgifternas förbrukning. Men kom ihåg att tillverkarna följer Euro körcykeln och då kommer de ner i fabriksuppgifterna, det är sen i verkligheten siffrorna inte håller och det kanske man inte kan skylla tillverkarna för då de följer regelverket.
Det står i tidningen att 2017-2018 kan en ny EU körcykel kanske vara klar som stämmer bättre med verkligheten. Nuvarande EU körcykel baseras ju på inomhuskörning under ideala förhållanden utan att energislukande elutrustning är inkopplad som AC, ljudanläggning osv.
Jag rekommenderar dig att köpa tidningen så kommer du nog sova bättre på nätterna när du ser och förstår hur andra fabrikat också har överförbrukning i verkligheten jämfört med fabriksuppgifterna.

/Bo
Enligt färddatorn ligger den runt 0,77l/mil, tycker det känns mkt ändå.
Sunschreem skrev: Men köper ju inte D2 för prestandans skull känner jag :P Utan för att få lååååg förbrukning o samtidigt åka skönt.
Ja men det är precis så jag känner, köpte ju bilen för att få ner driftkostnaderna markant. Nu visar det sig att jag inte alls sparar speciellt mkt mot min 2.5FT jag hade innan, där jag körde på etanol och låg på en förbrukning på runt 1.3l/mil :/
Användarvisningsbild
av joel80
Om du tar fram staplarna i sensus när du kör kan du ganska snabbt komma fram till vad det är i din körning som drar mest soppa och kanske börja jobba med det. Jag kör en V70 D3 MY13 och ligger på ett snitt på 6,2l/100km vid pump efter dryga 3000 mil.. Jag använder värmaren rätt ofta innan jag ska iväg och det var en sommar med husvagn också då den drog dryga litern/mil.

Bästa tanken vid pump jag lyckats med ligger på 5,6l/100km, då stod färddatorn på 5,0l/100km. Så ca 10-12% fel.. vilket verkar stämma rätt bra på övriga tankningar också. Lite mer skillnad ibland på vintern i och med värmaren och lite mindre på sommaren ibland.

Jag har också stängt av auto-värmaren i bilen då jag anser att jag ändå får en tillräckligt varm kupé, och efter att ha kollat motortemperatur via OBD2-läsare och torque också konstaterat att när jag väl kör motorväg så kommer ändå motorn snabbt upp i normaltemperatur och håller sig där trots minusgrader ute.
av Elmeholt
joel80 skrev:Om du tar fram staplarna i sensus när du kör kan du ganska snabbt komma fram till vad det är i din körning som drar mest soppa och kanske börja jobba med det. Jag kör en V70 D3 MY13 och ligger på ett snitt på 6,2l/100km vid pump efter dryga 3000 mil.. Jag använder värmaren rätt ofta innan jag ska iväg och det var en sommar med husvagn också då den drog dryga litern/mil.

Bästa tanken vid pump jag lyckats med ligger på 5,6l/100km, då stod färddatorn på 5,0l/100km. Så ca 10-12% fel.. vilket verkar stämma rätt bra på övriga tankningar också. Lite mer skillnad ibland på vintern i och med värmaren och lite mindre på sommaren ibland.

Jag har också stängt av auto-värmaren i bilen då jag anser att jag ändå får en tillräckligt varm kupé, och efter att ha kollat motortemperatur via OBD2-läsare och torque också konstaterat att när jag väl kör motorväg så kommer ändå motorn snabbt upp i normaltemperatur och håller sig där trots minusgrader ute.
Jag har inte sensus, kan jag se det i färddator-grejjen på lill-skärmen ändå? Så ska jag kika på det. Ser man i realtid där?
Användarvisningsbild
av bem
Ja du kan se den s k färdstatistiken i din display i mittkonsollen.

Färdstatistik
Information lagras om gjorda färder innehållande genomsnittlig bränsleförbrukning och medelhastighet, vilket kan ses på mittkonsolens
bildskärm som ett stapeldiagram.

Funktion
Färdstatistik.
Varje stapel symboliserar 1 km eller 10 km körd sträcka, beroende av vald skala – stapeln längst till höger visar värdet för aktuell pågående kilometer eller 10 km.
Med TUNE-ratten kan skalan för staplarna skiftas mellan 1 km och 10 km – markören längst till höger skiftar läge mellan uppe och nere relaterat vald skala.

Handhavande
I menysystemet MY CAR kan en inställning göras:
MY CAR Min V70/XC70 Färdstatistik:

Påbörja ny resa – med ENTER raderas all tidigare statistik, backa ut ur menyn med EXIT.
• Nollställ vid varje körcykel – kryssa i rutan med ENTER och backa ut ur menyn med EXIT.
Med alternativet "Nollställ vid varje körcykel" ikryssat raderas all statistik automatiskt efter avslutad körning och 4 timmars stillestånd.
Vid påföljande motorstart börjar Färdstatistiken om från noll.
Ska en ny körcykel påbörjas innan 4 timmar förflutit måste aktuell period först raderas manuellt med alternativet "Påbörja ny resa".
av Elmeholt
Tackar, det där ska jag kolla. Samt att jag ska stänga av den automatiska tillsatsvärmen, tror inte den ger mig något när jag kör så pass korta sträckor, den kommer inte hinna värma tillräckligt hur jag än vänder och vrider.
av mattish
Du behöver inte vara missnöjd med förbrukningen. Nu har jag inte läst hur korta sträckor du kör, men den förbrukningen du har är den samma när jag drar husvagn efter min bil så det måste vara väldigt korta körningar. Sen kanske du/ni gasar lite väl hårt också?

Du ser min snittförbrukning nedan.. Och det är verklig förbrukning inkl. mkt släpkörning och jobbpendling. Vid landsväg har jag inga problem att komma ner till under 0,5 liter milen enligt färddatorn..
av Elmeholt
mattish skrev:Du behöver inte vara missnöjd med förbrukningen. Nu har jag inte läst hur korta sträckor du kör, men den förbrukningen du har är den samma när jag drar husvagn efter min bil så det måste vara väldigt korta körningar. Sen kanske du/ni gasar lite väl hårt också?

Du ser min snittförbrukning nedan.. Och det är verklig förbrukning inkl. mkt släpkörning och jobbpendling. Vid landsväg har jag inga problem att komma ner till under 0,5 liter milen enligt färddatorn..
Hej, kör ganska korta sträckor, bor 2 km utanför stan, så varje dag åker vi in till stan, åker runt till skola/dagis sen till jobb, åsså vice versa hem sen. Kör enligt mig själv väldigt lugnt och inga större gaspådrag :)
Men såklart gör den korta körningen att förbrukningen går upp, men man trodde ju ändå att när det står 0.42 i handboken så budgeterade jag på 0.6, vilket kändes som ett bra pålägg. Men det visar sig vara helt fel, vilket gör mig lite besviken.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]