- sön 16 feb 2014, 13:34
Elmeholt,
Vad har du för förbrukning enligt färddatorn?
Om du räknar in dieselvärmarens drift i den 8,2 lit/100 km så är det visserligen rätt högt men i kombination med mycket stadskörning är det inget alarmerade skulle jag vilja påstå. De riktigt låga förbrukningssifforna får du först vid lugn landsvägskörning och förstås när du inte behöver använda dieselvärmaren längre. D2:an, speciellt i kombination med automat, på en så stor och tung bil som en V70 i stadstrafik kan man svårligen köra snålt med i den situationen.
Att man i stort sett aldrig kommer ner i förbrukningen enligt fabriksuppgifterna (=enligt nuvarande Euro körcykeln som ej egentligen stämmer överens med hur folk kör i verkligheten) vet nog de flesta vid det här laget. Kolla t ex i senaste Vi Bilägare (nr 2 2014) - hemska siffror att läsa. Enda bilen som de testat som har lägre förbrukning än fabriksuppgifterna är en V70 2.0F (Flexifuel) 2008 som ligger 2% under i snitt jämfört med fabriksuppgifterna för denna V70. I Vi Bilägares listor finns t ex Volvo V40 D2 MY13 som tyvärr ligger bland de med mest avvikelser +39% över fabriksuppgifterna. Bara Hyndai i40 (MY12) 1.7 CRDI kombi +44%, VW Golf 1,6 TDI 105hk (MY13) +47% och Opel Ampera (MY12) +175% är värre.
Så jag skulle trots allt inte misströsta, det är så här nästan överallt bland de vanliga fabrikaten, över 15% upp mot närmare 50% skillnad mellan verklig och fabriksuppgifternas förbrukning. Men kom ihåg att tillverkarna följer Euro körcykeln och då kommer de ner i fabriksuppgifterna, det är sen i verkligheten siffrorna inte håller och det kanske man inte kan skylla tillverkarna för då de följer regelverket.
Det står i tidningen att 2017-2018 kan en ny EU körcykel kanske vara klar som stämmer bättre med verkligheten. Nuvarande EU körcykel baseras ju på inomhuskörning under ideala förhållanden utan att energislukande elutrustning är inkopplad som AC, ljudanläggning osv.
Jag rekommenderar dig att köpa tidningen så kommer du nog sova bättre på nätterna när du ser och förstår hur andra fabrikat också har överförbrukning i verkligheten jämfört med fabriksuppgifterna.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.