Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en Volvo 855 -96 (med B5254S Motronic 4.4) där jag och styrdatorn inte är helt överens :-)

Styrdatorn tycker att cylinder #5 misständer, men jag håller inte alls med.

Felkoderna som visas är
OBD nomenklatura : P0305 (powertrain - cylinder 5 misire detected)
Volvo nomenklatura : EFI-455 (misfire emssion level cylinder 5)

Jag är alltså mer inriktad på att styrdatorn gör en felaktig bedömning än att det finns något misständning (se alla fakta längre ned). Är det någon som haft liknande erfarenheter?

Nu till lite fakta.

Vi börjar från tidpunkten då jag gjorde en allmän service av tändsystemet i December 2013.
Nya tändstift (NGL BKR6ES), fördelarlock (Bosch), tändkablar (Volvo), rotorarm (Bosch).

Med jämna mellanrum har således felkoder dykt upp (se ovan nämnda felkoder).
Raderar man felkoderna kommer de tillbaka i VOL-FCR inom alltifrån ett par dagar till ett par veckor.

Vi ska dock skilja på när felkoder syns i VOL-FCR, Torque och när "miljölampan"/"motorlampan" tänds.
Endast "bekräftade" koder dyker upp i Torque.
Miljölampan tänds bara efter att flera kriterier uppfyllts (felkoden bekräftats att den finns där över flera typer av körcykler och under en längre tid).
Så först lagras en felkod som bara syns i VOL-FCR, efter att det bekräftats att den inte försvinner så dyker den upp även i Torque. Och sist tänds "miljölampan/motorlampan" - det har hänt att man kunnat se felkod i Torque trots att "miljölampan/motorlampan" inte lyser.

Jag provade under en månads tid och se om styrsystemet släcker "miljölampan/motorlampan". Och det inträffade vid ett par tillfällen - fast det tog oftast bara några rundor med bilen så tändes lampan igen. Rekordet var att lampan slocknade vid start av bilen (kall motor) och efter ca 5 min körning så tändes lampan igen när jag parkerade bilen.

Slutsats : System anser att felet uppträder mycket ofta.
Slutsats : System anser att felet endast finns för cylinder #5.

Varje gång systemet lagrar en felkod (som syns i VOl-FCR) så sparar den en freeze frame. De senaste veckorna har jag fokuserat på att samla in freeze frames för att få statistik på när felet uppträder. Och det matchar med vad jag märkt av tidigare - det uppträder ENDAST vid tomgång (eller nära tomgång).

Här är en tabell över 6 olika tillfällen. Endast en sticker ut, 01-29. Kommer dock att samla på mig mer freeze frames för att få ett bredare underlag.

Bild

Detta matchar även vad jag känner. Finns inte det MINSTA tecken på misständning, varken vid mellan eller fullgas. Har aldrig haft minsta tvekan vid någon av alla tusentals fullgasaccelerationer som gjorts. Innan genomgången av tändsystemet kunde man ibland förnimma en tvekan vid låga hastigheter och acceleration på 2'ans växel - men eftersom ingen verkar ha bytt tändsystemdelar sen bilen rullade ut från fabriken så får det anses som helt normalt (finns bilder på tändstiften i annan tråd).

Slutsats : Systemet anser att felet allt (eller nästan alltid) uppträder vid tomgång.

För skojs skull (förväntade mig inte se något revolutionerande) tog jag mig en titt på två tändstift (4'an och 5'an) men där fanns inget onormalt - vilket jag inte förväntade mig heller då motorn går precis som den ska utan några som helst problem.

Tog mig dock en närmare titt på spridaren på cylinder #5 då den hade en annan färg (gul) än de övriga fyra (röda). Men visade sig att det var exakt samma Bosch-nummer (0 280 155 746) som de andra - trodde inte att man ändrade färg på samma typ av spridare. Verkar som någon tidigare har försökt åtgärda felet.

Skulle hur gärna som helst velat mäta upp bränsletrycket och spänning/ström till spridarna (tex titta på 5an och jämföra med de andra) med oscilloskop men har tyvärr inte den utrustningen just nu.
Men å andra sidan talar det mesta emot att det skulle finnas problem inom dessa områden
- bränsletryck : Skulle påverkat alla cylindrar. Skulle varit mer påtagligt vid höga varvtal och inte bara vid tomgång.
- spridare/styrning : Problem med 5ans spridare (alltifrån kontrollen såsom glapp, brända styrkretsar till fastklibbade pintles) borde inte bara hända vid tomgång - utan lite närsomhelst (dessutom skulle en cylinder med dessa problem märkas ganska tydligt vid körning).

Nu har ju 4.4 helsekventiell insprutning (jämfört med tex min BMW 535i som har 1.3 som "bara" har semisekventiellt), så teoretiskt så skulle styrdatorn kunna fjanta till styrningen till 5ans spridare - men är något långsökt varför den bara skulle fjanta på tomgång.

Slutsats : Inga ledtrådar från tändstiften (allt ser fullt normalt ut).

Cylinder 1-4
Bild

Cylinder 5
Bild

Tändstiften
Bild

Vad har vi för ledtrådar eller misstankar då?

Slutsats : Gemensamma komponenter såsom bränsletryck, bränslepump är inte misstänkta (då borde felet dyka upp på andra cylindrar).
Slutsats : Inga misstankar kring signalintegritet (jord,spänning,glapp,etc) bland inblandade komponenter (då borde felet dykt upp för andra scenarios än bara tomgång).

Så vad kan trigga denna felkod då? Onormala signaler från impulsgivaren (7/25 vid svänghjulet). För att veta var i förbränningscykeln motorn är så tar den även in signalen från kamaxelgivaren (7/21). För att utesluta att externa vibrationer påverkar analysen tas även en signal in från en accelerometer (diagnostiseringen stängs av när man kör på ojämn väg helt enkelt).

För att styrsystemet ska anse att en misständning inträffat så ska den ha detekterat mer än ca 0.5% misständningar under 1000 motorvarv (2500 tändningar). Det är alltså 12.5 misständningar eller mer. Så 5an måste alltså misstända ca 12 gånger eller mer under lite mer än en sekund alltså.

Impulsgivaren ska tydligen mäta tiden mellan olika segment på svänghjulet. Om jag minns rätt så bygger detekteringen på att när en cylinder är i förbränningsfasen och skapar arbete så roterar vevaxeln lite snabbare än vanligt - kolvarna/vevstakarna driver ju runt vevaxeln i impulser och vevaxeln snurrar således inte konstant utan det blir stötvis. Om nu en cylinder inte gör en korrekt förbränning blir kraften till vevaxeln mycket mindre och den förväntade stöten/framdrivningen blir mindre. Det är gissningsvis detta som systemet försöker detektera.

Enligt servicehandboken (TP2308011) så är det inte helt straightforward att analysera signalen då det finns mekaniska toleranser på svänghjulet, svängningar i drivlinan, och normala variationer i förbränningen som kan misstolkas som misständning. Så det sker en hel del signalbehandling innan man klämmer ur sig en analys huruvida det är en misständning eller inte. Toleranser hos svänghjulet och drivlinan skall tydligen minimeras/elimineras med hjälp av en adaptering (görs då varvtalet är mellan 1200-3000 rpm och bränsleavstängningen under motorbromsning varit aktiv i 30 tändningar - adapteringen är klar efter 40 sekunders total mättid).

Hade det varit knas med impulsgivaren så borde man fått misständning utspritt på flera cylindrar.

Kan man ha oturen att det är skit vid svänghjulets tänder i det området där 5ans cylinder tänder? Om jag räknat rätt så delar 5ans förbränning inte "vinkeln" på vevaxeln med någon annan cylinders förbränning (som min raka sexa gör). 5 tändningar på två vevaxelvarv, dvs 144 vevaxelgrader mellan varje tändning. Det blir 0-144-288-432-576 grader vilket blir 0-144-288-72-216 grader när vi tagit bort hela varv.
Hej!

Jag skulle definitivt byta plats på spridaren. Tomgång är en knepig driftspunkt, små små mängder soppa som ska sprutas in.
Det höga undertrycket gör också att ett litet läckage kan orsaka en misständning, har du kollat insugspackningen vid cylinder 5?
Är du riktig ordentlig kan du trycksätta hela insugssidan och spraya såpa-vatten för att hitta eventuella läckage.

Låg kompression är också en möjlig felorsak som skulle kunna ge sig till känna just på tomgång, det låga varvtalet ökar effekterna av ett internt läckage.
Kollat detta?

Har du ett oscilloskop med inspelningsmöjlighet har du ju alltid möjlighet att spela in signalen från vevaxelgivaren och själv kika om det är något fischy eller inte på femmans cylinder.

Minns jag inte fel är cycle-to-cycle variations ganska stora på tomgång.
Jag hade själv ett lustigt fenomen på en 9-5 med onormalt mycket misständningar på en cylinder, också just på tomgång. Det var i storleksordningen 150-200 ggr fler än på de andra cylindrarna, alla uppkom på tomgång. Just den cylindern hade lite lägre kompression (0,5-0,7 bar lägre).

Jag misstänker dock att det i mitt fall var en sliten injektor eller en läckande insugspackningen eftersom long term fuel trim låg omkring 7% plus.

Vet inte om styrdonet "kontrollräknar" tänder för varje varv, skulle jag skrivit koden hade jag helt klart gjort det iaf.
Tackar för feedback!

Jo, tomgång är lite extra känsligt då det rör sig om så små mängder bensin. Var lite därför jag började rikta misstankarna mot spridaren (och upptäckte att 5an blivit bytt). Växla spridare och mäta kompressionstrycket var faktiskt på todo-listan (skulle mätt kompressionstrycket när jag kollade tändstiften men hann helt enkelt inte med det då).

Sant, stort undertryck vid tomgång. Bra idé - ska undersökas!

Inget oscilloskop i nuläget :-( Men kommer att köpa ett inom inte alltför avlägsen framtid (inte just för det här felet - men för att jag ser ett allmänt behov av ett). Så hade mer än gärna spelat in signalen och analyserat den. Även de billigaste är ju två-kanals så då är det bara att lägga kamaxelsignalen på andra kanalen så ska man kunna klura ut var 5an tänder.

Hade också gärna tagit emot en kopia av koden för den här delen, men det enklaste sättet att få tag på den är troligtvis att skicka in jobbansökan till Bosch's forskning&utveckling för motorstyrning, bli anställd och jobba mig fram till en position så jag får tillgång till den koden :-)

Jepp, LT är väldigt mycket negativt (som du säger ligger mellan -11 och -14). Tillräckligt mycket för att hamna utanför min comfort zone - gillar inte när det går utanför +- 10. Har ingen riktigt bra förklaring eller ide varför den reducerar bränslet såpass mycket. O2-signalen verkar fungerar fint, även avgasvärdena är inga problem. Fetar till precis som den ska vid fullgas. Så allt ser ganska normalt ut. Nu kollar jag bara via livedata på Torque-appen så uppdateringshastigheten är inte lika snabb som riktiga analysverktyg men man får en viss uppfattning om hur systemet arbetar iallafall.

Funderade på om någon hade bytt spridare mot annan en annan typ men det verkar inte så (är dock inte helt säker på vilka spridare som bör sitta i en B5252S med Motronic 4.4). Ett för högt bränsletryck kan ju också skapa detta. Fasiken, det sitter ju en Schroeder-ventil där på sidan - hur enkelt som helst att koppla in och mäta. Fast har ju såklart inte något som passar där. Märkligt, har inte sett någon adapter till denna - är det något speciellt Volvo-format på den ventilen eller något som är allmänt tillgängligt?

Men har ett par saker som jag kan gå vidare med iallafall!
M52TU skrev:Vill också tillägga att 1000 motorvarv tar 48 sekunder att genomföra vid 800 rpm.

Antal förbränningar per sekund vid 800 rpm är: 5*(800/60)/2 = 33,3...
Tack :-)

Blev lite galet, ska således stå "så 5an måste alltså misstända ca 12 gånger eller mer under lite mer än en minut alltså".
Så länge mätaren kan visa upp till 3bar, som bränsletrycket ska ligga på, så fungerar väl vilken mätare som helst.
Sen kan man ju iofs fråga sig hur lämpligt det är att få in bensin i en däcktrycksmätare. Men minst en gång lär den ju funka iaf :)

Visst kan du trycksätta insuget och köra med såpa, men eftersom motorn jobbar med undertryck är det mycket smidigare att spruta startgas runt insuget och lyssna om motorn reagerar.

Sen att motorn misständer på tomgång men inte högre varv är inga konstigheter alls. Det är väl snarare tvärtom. Misständer den så visar det sig i regel alltid på lägre varv.
Innan jag böt fördelare och rotor så gick ju min bil som ett lass skit på lägre varv, men högre varv gick den perfekt på - fanns inte ett fel på den i det registret :p
Fick lite tid över för en kort stunds felsökning.

Mätte kompressionstrycket.
5an : 15.0 bar
4an : 14.8 bar
3an : 14.6 bar
2an : 15.0 bar
1an : 15.0 bar

Utfördes på en varm motor (tog väl 10 minuter från att jag stängde av motorn tills att jag var igång med mätningen).
Alla cylindrar steg snabbt i tryck på första varvet och på andra var det i området där maxvärdet avlästes.
Var max 1 minut mellan mätningarna på respektive cylinder.

Brydde mig aldrig att prova med olja, kunde kanske fått upp värdena på 3an och 4an (såvida inte ventilerna inte är helt täta). Men för en +30K mil motor så är det fultl acceptabla värden och jag fick den info jag ville ha för felsökningen.

Provade även med startgas kring främst 5ans insug (men även andra cylindrar). Inte den minsta reaktion - ingenting.

@Lucif3r : Jag tänkte mig scenarios där bränsletillförseln är begränsad (igensatt filter, dålig bränslepump, etc) där trycket/mängden räcker för tomgång men inte fullgas och höga varv där förbrukningen är högre. Likadant med tändningen där höga varvtal kräver att tändspolen och systemet hinner ladda upp tillräckligt mycket energi mellan de kortare intervallen på höga varvtal för att ge tillräckligt stor gnista. Var även lite inne på att cylinderns innehåll är lite mer svårantänd vid mellanregister och fullgas då VE är som störst och det fetas på med bränslet vilket ställer lite mer krav på bra gnista än vid tomgång. Å andra sidan så har tomgång - precis som du säger - en tendens att lyfta fram minsta lilla defekt.

Fast tomgången är i mitt tycke helt perfekt. Om styrdatorn inte gillar min tomgång - hur fasiken är det med resten av Sverige 90-tals Volvo-bilar där många inte fått en pryttel bytt de senaste 15 åren? Det borde vara felkod om misständning i varannan 850 ju! Jag menar, vad tycker styrsystemet om alla bilar som rycker och går lite dåligt och har lite allmänt dåligt tomgång? Ni vet att det finns massor av dessa där ute i landet.

Mekdagen avslutades iallafall med att man hittade 8 patroner Remington 12 gauge birdshots (6'an) i bagaget... Baserat på valet av innehåll så var det nog mer tänkt till fågeljakt än reservammo till getaway-car :-)
Fenix-system saknar väl denna funktionalitet?

Man får också skilja på risig tomgång, där risig innebär för hög eller för låg.
Bortfall av några enstaka förbränningar är nog inte ens märkbart för någon annan än herr styrsystem.

Var det inte du som hade en 96:a med fungerande OBD II, fast det egentligen inte ska fungera på dessa tidiga årsmodeller?
Är det måhända någon som pillat med styrsystemet innan du fick bilen i din ägo?
Din märkliga long term fuel trim är det första jag skulle gett mig på att lösa.

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]