Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hörde från en taxiåkare att de slutat med Volvo iom övergång från diesel till alternativa bränslen. Tyckte tydligen att det var för mycket motorstrul och har gått över till Merca istället. Intressant nog avrådde han från att köpa en Merca privat, iaf om man tänkte äga den längre än tre år eftersom rosten dyker upp... Hade även provat VAG-bilar men där fick man tre i ett; rost, mekaniskt strul och taskig reservdelsförsörjning....
Måste bero på den åkaren och dess personal om de har "mycket motorstrul". Se på Fredrik, som jag känner till mycket väl, han har inte det. Vidare kan jag säga, efter att ha haft Volvo, Mercedes, Audi och Chevrolet som taxi att Volvo är den bästa arbetsplatsen av dessa.
mattish skrev:Vad är lyxigare då?
Ingen aning, Åkte i en Mercedes E-Klasse 350 CDI, den var rätt go i alla fall.

Men en Volvo V70 är kanske mycket bekvämare och tystare i längden som ni säger.
superpin skrev: Hörde från en taxiåkare att de slutat med Volvo iom övergång från diesel till alternativa bränslen.
Vilket bränsle föredrar taxiåkarna nuförtiden?
Går man ifrån diesel av en eller annan anledning (t ex att man har en miljöpolicy som kräver etanol, gasdrift eller el/hybrid)?

/Bo
Fast kör man så mycket borde man ju vara intresserad av att köra så säkert som möjligt också... jag håller med mattish här.. lite korkat och dumsnålt.
bem skrev: Vilket bränsle föredrar taxiåkarna nuförtiden?
Går man ifrån diesel av en eller annan anledning (t ex att man har en miljöpolicy som kräver etanol, gasdrift eller el/hybrid)?
Om du är medlem i en taxiorganistation som har en miljöpolicy,(Taxi Stockholm t.ex. som i Fredriks fall) är det gas eller etanol som gäller. Eller i undantagsfall hybrid.
least skrev:
mattish skrev:Varför sätter man slitna framdäck bak för att byta alla 4 samtidigt?

Korkat anser jag..

Utgår från att de slitna däcken fortfarande är lagliga och därmed får man en bättre totalekonomi.
Fast då är det väl bättre att slita ut dom helt och lägga på två nya som läggs bak för högsta säkerhet. Att lägga slitna framdäck bak är galet..

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]