Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej!

Jag har mer eller mindre tagit över en släktings gamla 240. Det som jag nyligen fått veta är att modellen i fråga är en av 400 "svart special"-exemplar som tillverkades 1980. Så det tycker jag var lite häftigt eftersom bilen är i bra skick. Nackdelen med den begränsade upplagan är att jag inte hittar någon info om dem alls. Jag har testat googla en del men det enda jag hittar är i princip vad jag redan vet: M46 manuell med överväxel, servostyrning som standard, grå interiör, två stripes längs sidorna samt vad jag förstår någon extra kromlist som i vanliga fall inte satt på bilen.

Har hittat två lite bättre bilder men i övrigt är det väldigt vagt både med bilder och information. Hur såg det ut med produktion utanför Sverige? Fanns det någon större upplaga än 400 exemplar där eller var den lika begränsad där också? Annan kul info, eller var det bara ett mindre paket som inte var lika speciellt som jag vill tycka det är? http://www.swedishcollection.nl/lay/cars/244gl.jpg https://secure.flickr.com/photos/fruttan/5631924647/ (ej mina, däremot den på profilbilden är det)
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Fanns även en silver färgad version! Vad som skiljde den från en vanlig gl
var: breda sido lister o krom runt dörrhandtagen. elspeglar elhissar fram den blåa trikåplysch klädseln,

och en röd o blå tunn stripe längs sidan!

ägde en sådan silver färgad för ca 25 år sedan, ps. den svarta varianten hade servo+glt fälgar vilket min inte hade!

mvh/olof
Användarvisningsbild
av Guligan
Kul att Volvo körde med "Edition"-varianter även för över 30 år sedan!
av Schmoyoho
NORDIC MAN skrev:Fanns även en silver färgad version! Vad som skiljde den från en vanlig gl
var: breda sido lister o krom runt dörrhandtagen. elspeglar elhissar fram den blåa trikåplysch klädseln,

och en röd o blå tunn stripe längs sidan!

ägde en sådan silver färgad för ca 25 år sedan, ps. den svarta varianten hade servo+glt fälgar vilket min inte hade!

mvh/olof
När ungefär kom den silverversionen? Var det den gamla eller nya designen på bilen? Bilder? :)
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
bilen var av 1980 års modell så det var ju den gammla designen!

köpte bilen begagnad hos volvo i kristianstad omkring 1988 tror jag att det var så bilder blir ju lite svårare!

minns att jag gav 40 000:- och att den hade gått 7000 mil.

/olof
av dljungstrom
Min farfar köpte en sådan ny 1980. Möjligen var denna specialmodell ett sätt att sälja slut på gamla modellen innan faceliften kom som årsmodell -81? Vill minnas att den kostade ca 57.000 kr enligt köpeavtalet, inklusive tillvalet bensinvärmare.

Extrautustning som ingick vad jag kan minnas:
Lättmetallfälgar
Ljusgrå plyschklädsel med komfortkuddar på nackskydden, även bak
Kromsarg runt handtagen
Silverfärgad stripe på sidorna

Bilen såg mer eller mindre ut som en 264 GLE, dock utan den höga grillen/huven. En vacker och trevlig bil som farmor fortfarande saknar...

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]

Anliggande frambroms 740

Får börja med att plocka av oket och sm[…]

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]