Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanneVTR
Hej.
Har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med. har varit inne på märkesverkstad o det kunde faktiskt inte hjälpa mig så mycket :(
Bytte för någon vecka sedan min s70 mot en V70 AWD t5 2,0 1997, pga att jag behöver kombi. Bilen funkar som den ska. Har ju några år o mil på sig o skick därefter. Det jag är intresserad av är ju vad detta är för motormodell. B5204t3 är det ju, så långt vet jag. italienimport och 2,0 pga deras skatteregler. Skillnaden mot en 2,3 liters skall väl vara att det är mindre slag i den, och det får man väl genom att ha annan vev, stakar o ev kolv. lite osäker med kolven där.Är ju 226 hk o 310 nm i motorn och den är ganska pigg. Då jag har skrämt upp effekten i vissa bilar innan så skulle jag vilja göra så här med för en rimlig peng. Gillar ju bilen och ska försöka att behålla denna mer än fem månader som med sista :roll: :roll:

Nu till mina funderingar:
1. Vad skiljer denna motor mot den som satt i 850 italien med 210 hk?
2. Är det ide´att sätta i annat chip i den utan att byta turbo? Vid byte vilken skall man då ta??
3. Håller drivlinan dvs. fyrhjulsdriften för att öka effekten? Är ju inte tanken att komma upp för högt men säg ca:270 hk.
4. Fick mot en mindre summa med ett chip till bilen. Ej installerat men kanske snart. Enl. säljare är det ett steg 3 till en t5. Tvivlar inte på det, men han nämde att man skulle behöva byat spridare för att det skulle stämma bättre med chipet? Har nu vita spridare i bilen.

Tackar för all info jag kan få.

Janne
Användarvisningsbild
av Lucif3r
2. Mjae, beror väl på. 12g agget är inte direkt optimalt för höga laddtryck. Den pallar ju faktiskt inte ens att hålla 0.8 stabilt någon längre tid.
Men är det bara mer tryck vid t ex omkörningar man vill ha så kan ett chip kanske vara värt det.

3. Den kommer rasa iaf förr eller senare.

4. Det kräver säkert mer bränsle, men turbon kommer inte palla tillräckligt iaf så...

För övrigt är 2.0orna förjäkla sköna som bruksbilar. Fördelen med den löjligt lilla turbon är ju att det knappt är någon spool-up tid på den :P
Sen är det ju lite speciel karaktär på dom också... Dom vill gärna varva lite mer än 2.3orna :)
Nackdelen är dock att den saknar samma bottenvrid som en 2.3a.
av JanneVTR
Ska se vad det sitter för snurra i den. Har läst lite på andra forum att det kan vara olika storlekar på de. Får väl uppgradera annars. Vad gäller driften till bakhjulen, så hoppas jag att det inte är så illa som många påstår. Kanske får vara lite mer observant vad gäller däcktryck o slitage. Ska kolla oljan till vinkelväxeln sen vid lite bättra väder.

Jag får återkomma med vad som händer o vad jag ev behöver byta o åtgärda. Kan vara bra för andra som funderar på en sån här bil.

På återseende :wink:
Janne
av JanneVTR
Bättre sent än aldrig.
För info:
Sitter en 16T snurra i bilen. Bra eller dåligt, det får vi se. Har ej gjort något än mer än satt dit egenkomponerat 2,5".
Låter gott nu :D :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
16t? Ja det är inte orginalsnurran iaf, det sitter ett 12g agg på b5204t3 orginal.
Vet inte om jag skulle tycka om en så pass stor snurra på 2.0an, iaf inte med orginal programvara. 2.0an är rätt slö innan turbon jobbar, och med bäbissnurran(12g) så börjar den ladda riktigt tidigt(1900-2000rpm börjar min ladda), samt att det finns typ inget tubolagg.
Nackdelen är såklart att 12g inte orkar lika mycket som dom större snurrorna, men med orginal programvara så spelar det ingen roll då samtliga T5or laddar ~0.8.

Om man därimot chippar bilen så är det ju en annan 5a, och jag kan tänka mig att 12g'n skulle få kämpa rätt hårt för att hålla ~1bars tryck.
av JanneVTR
Ja, jag kan tänka mig att det kan bli bra med det chippet jag fick till :lol: . Ska se när jag kan få det i lött av någon som kan det där. Som det är nu blir det en rejäl snärt när den får lite varv. Ungefär vid 2500 börjar den vakna till.
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]