Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag skulle köpa batteri på Volvo så sa de att man inte skulle ha för högt ampertal (Ah). Om man kör mycket korta sträckor riskerar man att bli strömlös om batteriet har för högt Ah. Så ha rekommenderade 60 Ah till en S80 2002.
StefanN skrev:Det är väl som att säga att man inte ska ha för stor bensintank?
Ja ungefär så kändes det för mig också. Jag var inställd på så högt Ah som möjligt. Det kändes liksom naturligt. Han menade att ett batteri med högt Ah behöver längre körsträckor för att laddas tillräckligt.
Jag skulle säga precis tvärtom. Ett batteri tar snabbare åt sig laddström när det är lite urladdat, säg 75% för att ta ett låtsas-exempel. När det börjar bli fullt sjunker förmågan att ta emot ström och det tar ganska länge att komma upp till fulladdat. Har man ett större batteri så finns det helt enkelt mera kapacitet i dom där 75 procenten som man kan "snabbladda".

Det finns absolut ingen orsak att inte välja ett större batteri om det finns plats. Jag säljer själv bilbatterier och vi råkar ha ungefär samma pris på 72Ah som på 100Ah så det är bara att bulta i och se glad ut.
Perc skrev:Jag skulle säga precis tvärtom. Ett batteri tar snabbare åt sig laddström när det är lite urladdat, säg 75% för att ta ett låtsas-exempel. När det börjar bli fullt sjunker förmågan att ta emot ström och det tar ganska länge att komma upp till fulladdat. Har man ett större batteri så finns det helt enkelt mera kapacitet i dom där 75 procenten som man kan "snabbladda".

Det finns absolut ingen orsak att inte välja ett större batteri om det finns plats. Jag säljer själv bilbatterier och vi råkar ha ungefär samma pris på 72Ah som på 100Ah så det är bara att bulta i och se glad ut.
Precis, det känns naturligt att det är bättre med ett kraftigare batteri. När man talar med anställda på Volvo så tror man att man talar med yrkeskunniga - men icke i detta fall.
Arnold skrev:Han menade att ett batteri med högt Ah behöver längre körsträckor för att laddas tillräckligt.
Det beror ju också på hur "stor" generator man har. En större generator, mer effekt, laddar fortare. Det finns någon tumregel där med "Till ett batteri med X Ah är en generator på Y Ampere lämplig". Jag kan inte värdena för X och Y i det här fallet, men det brukar finnas andra som vet mer. Man kan räkna Y i Watt också. Då blir det 12 volt x Ampere = Watt.
Vissa tillverkare och uppgiftslämnare använder Watt i stället på generatorer.
Jag håller med om att: Sätt i ett så stort batteri som får fysisk plats på batterihyllan. Yttermåtten på batteriet och Amperetimmar följs åt.
Jag har bytt till 100Ah både i min egna -04:a och i kompisens -01(?), båda två bensinare. Det finns fästpunkter för 55, 72 och 100Ah och även batterikåpan passar över det större batteriet. Det ju samma batterihylla (dvs. reservhjulsbalja) och tydligen även batterikåpa som på dieseln.

Ett allmänt vedertaget artikelnummer är 60038, det används av många batteritillverkare. Det är största storleken som får plats.

http://www.global.se/sv-se/Product/Details/60038
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]