Moderator: Moderatorer
niklasj skrev:Min XC90 D5 MY08 (185hk) tar ganska precis 1l/milen hur man än kör, färddatorn ger iof en siffra strax under det men den verkar glädjemäta..
A80TD skrev:V70 D5 -02 manuell låda. Använder farthållaren så mycket som möjligt.Intressant. Jag åker Arlanda-Luleå den 27/2. Ska bli intressant att se vad bilen drar då. Tänkte ta det lugnt för att se om jag kommer upp på en tank :mrgreen:
Långkörning Luleå-Arlanda. Ca 7 km/h över skyltad fartgräns hela vägen (gpsfart: 1 km/h över skyltat). 5 pers och över 100 kg resväskor. Höst och mycket regn: 0.59 l/mil.
Returresa, bara jag, inget bagage, samma hastighet, inget regn: 0.58 l/mil.
Docksta-Stockholm-Docksta. Sommar, 4 pers, semesterpackad (bilen alltså :D ) 5 över skyltat på mätaren utom på 110 där vi höll 5 under: 0.5 l/mil.
Jobbpendling 7 mil enkel väg 10% stad, 90% landsväg (blandat 70/80/90/110)
Bästa (sommar): 0.5 Sämsta (kall vinter 25-30 minusgrader): 0.63
Jämförbilar på jobbpendlingen bäst/sämst
Audi 80 1.6 d man: 0.48/0.53
Volvo 945 2.3 b aut: 0.79/0.97
Mercedes 3.8 b aut: 1.04/1.46
Gotlandsbästa skrev:
Intressant. Jag åker Arlanda-Luleå den 27/2. Ska bli intressant att se vad bilen drar då. Tänkte ta det lugnt för att se om jag kommer upp på en tank :mrgreen:
A80TD skrev:Enligt Google är det 87 mil, sist så stressade jag som en galning upp, & det kostade där efter. Nu sticker jag från Arlanda vid 5 på morgonen. Räknar med att det ska ta 10 timmar upp. :D 140 mil är bra jobbar! (BE)Gotlandsbästa skrev:
Intressant. Jag åker Arlanda-Luleå den 27/2. Ska bli intressant att se vad bilen drar då. Tänkte ta det lugnt för att se om jag kommer upp på en tank :mrgreen:
Det borde ju gå bra om du tar det lugnt. Är det inte ca 90 mil? Jag har faktiskt kört dryga 140 mil på en tank vid ett tillfälle. Kanske inget att rekommendera men det var i hemtrakterna så det hade inte varit katastrof om jag fått soppatorsk.
Hoppas du får bra väder och väglag :)
milktrucker skrev:att det kan skilja så mycket mellan V70 D5(går att köra på 0,47) och XC90 D5 är ganska intressant. Dubblerad förbrukning är lite märkligt faktiskt. kör du automat på XC90'n?Det är en automat ja. Och Dieselvärmaren går ju typ hela tiden tycker jag det låter som, nu när det är kallt. Men om det skulle vara perfekta vägförhållanden och väderförhållanden och man skulle orka köra i 70km/h i 70mil så skulle man nog vara nere mot 0.8 som min bil tydligen ska kunna.
V70 D5 med 1800 kg på kroken drar under en liter, så XC90 borde gå att köra billligare.....