Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack, Simon och Oscar, för värdefull input!

Det känns som OM jag bara förlikar mig med att jag byter "biltyp" (och kanske också image :-)) kommer jag bli grymt nöjd, eller hur?

När det sen gäller utrustning, så får jag se vad specen rymmer. Jag vill åtminstone ha Summun och sportstolar, sedan får vi se. Kan man förresten eftermontera sportchassi?

Som sagt: STORT TACK! Och fortsätt gärna kommentera och komma med kloka förslag/synpunkter.

/ Nicklas
Det är svårt att jämför en cuv mot en vanlig bil, det blir en annan känsla, både på gott och ont. Om du jämför mot en x3:a så kommer du uppleva den som mer personbilslik i körkänslan men jag tycker xc60 vinner i de flesta andra ronderna.

Knapparna vänjer du dig med, inget att oroa sig för. Jag tycker snarare tvärt om, knappar är lättare att hitta än sånt som är gömt långt ner i massa menyer.
Många tips Nicke, detta har blivit ett forum som verkligen kan vara till hjälp med många goda synpunkter. Jag tror att bytet från "vanlig" bil till SUV är lättare än åt andra hållet. Jag kan tänka mej att det inte känns bra att krypa neråt när man vant sig. Vad gäller knapparna är det en vanesak, jag älskar sifferknapparna när man behöver slå ett telefonnummer manuellt t.ex. Sen de övre horisontella knapparna är ju val som jag använder ganska ofta så de lär man sig snabbt. Däremot de övriga får jag fortfarande titta på för att trycka rätt. Jag anser också att knappar i bildskärm är överskattade.
På måndag händer det PFA! I helgen skall jag åka Skåne runt för att leta fram "den ultimata färgen" och "de ultimata 18-tumsfälgarna" på en XC60. Gör sig inte denna bil bäst med lite mörkare färger? Och fälgar är jag dålig på. vad säger ni som "vet"?

Ha en bra helg!
av XC60
Jag har haft både XC60 D5 AWD -09, BMW 525 xDrive -12, samt nu BMW 520 xDrive. Gillade XC60 som var otroligt komfortabel bil, men BMW ligger ett snäpp upp när det gäller kvalitetskänsla och förfining. 5-serien är enligt mig det finaste du kan köra i övre mellanklass idag, en helt fantastisk bil. Dessutom med riktigt prisvärda businessvarianter just nu och låga CO2 värden även med xDrive. Då du verkar få ta hur mycket utrustning du vill så är ju priset inget problem och BMW har en del roliga tillval som Volvo inte har.

Valde mellan XC60 och BMW förra våren och det blev BMW, vilket jag inte har ångrat.
Kvalitetskänslan är mycket bättre i bilarna som har sensus. Sen är det förundrande hur dom kunde göra bilarna sämre på en del punkter som var bättre på p2 plattformen.
T.ex. dörröppning och stängning är ju oceaner bättre på en gammal P2:a än på en ny XC60. Tycker jag. Men det är ju en upplevd känsla och det kan ju variera mellan olika personer.

Jag förstår inte vad Sensus skulle tillföra avseende kvalitetskänsla?
Nicke7302 skrev:På måndag händer det PFA! I helgen skall jag åka Skåne runt för att leta fram "den ultimata färgen" och "de ultimata 18-tumsfälgarna" på en XC60. Gör sig inte denna bil bäst med lite mörkare färger? Och fälgar är jag dålig på. vad säger ni som "vet"?

Ha en bra helg!
Jag tog en svart solid med Fenrir 19". Visst det blir en del tvättande (tur att det ingår i tjänstebilspaketet) men under sommarhalvåret kommer den se väldigt fin ut mesta av tiden. Och då är det ju som ljusast :) Vem bryr sig om en bils utseende när det är regn, rusk och mörker under dec/jan (iaf i Muteborg). Sen tog jag Fenrir för att de inte var "over the top". Annars stjäl de ju lite showen från bilen som har snygga men ganska diskreta linjer.

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM f&[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]

B230F går fett

Om jag förstår det rätt så h[…]