Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av foffman
Hej!

Mitt första inlägg här och jag hoppas att jag lägger tråden på rätt ställe nu.

Mitt problem; SRS lampan lyser och när jag hade in den på service idag så skulle de kolla lite snabbt om man hittade vad felet var, de trodde att det kunde ha varit en kabel som lossnat men hittade inget.

När jag kom hem så började jag googla och leta och fundera. Jag gick ut till bilen och kollade under förarstolen och blev lite konfunderad... två kontakter men vad jag kan se så är enbart ena ikopplad!?

Ska det vara så??

från mittkonsolen (tror det kommer från mittkonsolen ialle fall) kommer det en kabel som går till en "låda" under stolen. Därefter kommer det två olika kablar med "kontakter" och ena sitter fast under stolen på en skena men den andra hänger löst och jag hittar inte var den kan eller ska sitta.

Kan det vara detta som gör att SRS lampan har börjat och lysa samt att det var därför som verkstan inte hittade ett kabelbrott??

Alltså hur ska det se ut under förarstolen på en V70 -01.... vad finns där som saknas i min bil ??:-/

Tacksam för svar.
Bilagor
Förarstol V70.jpg
Förarstol V70.jpg (157.62 KiB) Visad 422 gånger
Användarvisningsbild
av greeeken
SRS ska vara orangefärgat
Kolla så att kabeln till bälteslåset inte är skadat. då får du oxå varning.
Lästes man ut felkoder??

Fungerar din stolvärme??
av foffman
De läste ut några felkoder (tror det var två stycken, vet dock inte vad dessa var)

Sättesvärmaren slutade att fungera ungefär en månad efter att SRS lampan började att lysa (Den brände till och med ett hål i svanken på sättet :( )

Antar att Sättesvärmaren är rätt så trasig när det brändes hål i sättet.... kan det ha någonting med SRS lampan att göra??
av foffman
Ringde och fick reda på felkoden och det var Kortslutning sido airbag, är det så enkelt att det är airbagen som ska bytas och sedan är det klart??
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja är kabeln till sidoairbagen skadad så får du varning om att nått är fel.
Kabeln skaver varje ggn man gör fram o tillbaka stolen. Försök kolla igenom den kabeln . Lätt att följa . Den går under stolen , den hållaren du beskrev o upp i stolen på sidan.
av foffman
Har följt kabeln och just innan den går upp mot ryggen/sidan så kunde jag dra i kabeln och upptäckte att höljet var borta och att ena kabeln var skadad.

Kan det vara detta som gör att det indikerar på felkod??

Måste man byta kudden ändå eller klarar man sig enbart med att byta kabeln?
foffman skrev: fre 14 feb 2014, 17:44 Har följt kabeln och just innan den går upp mot ryggen/sidan så kunde jag dra i kabeln och upptäckte att höljet var borta och att ena kabeln var skadad.

Kan det vara detta som gör att det indikerar på felkod??

Måste man byta kudden ändå eller klarar man sig enbart med att byta kabeln?
Löste du problemet? Har en v70 från -07 med srs problem o kablarna ser helt kaos ut under stolarna.
Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]