Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ellboj
#835903
Tjena hej. Ska köpa en xc60 (beg) och undrar lite skillnaden på modellerna.

Var inne på Bilia idag o pratade med en säljare men mycket snack där..

Det ja undrar är : AWD, kostar den mer i skatt ? Kul att ha det men inget krav.
D3 eller D4 är jag intresserad av, skiljer det i skatt o försäkring på dessa?? 2.4 liters va för skillnad e det på den jämfört med D3 eller D4? Ja hajar att det är storlek på motorn men annars?
Förbrukning mellan modellerna, är det dag o natt eller lite pissskillnad bara?
Till sist va betalar ni som har D3 o D4 i skatt? D5 har ja hört e skitdyr?
Många frågor men det e ju lite cash man ska lägga : )
Användarvisningsbild
av bem
#835915
Hej

Du kan få en hum om du letar upp lite olika årsmodeller och olika motorer (samt automat resp manuell kan ev skilja också) på blocket och så går du sen hit och kollar vad årskatten är på bilarna:

https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

AWD drar lite mer soppa men ger ju lite bättre vägegenskaper. Beskriv ditt körmönster.

/Bo
#835935
Det är AWD och automatlåda som ger störst skillnad på förbrukningen -- och därmed skatten eftersom den är baserad på förbrukning. Om det står D3, D4 eller D5 spelar mindre roll.

Senare årsmodeller har mindre förbrukning.

På en XC60 skulle jag vilja ha AWD och automat. Vad som passar dig bäst måste du bestämma. Billigast blir D3 FWD. På AWD spelar det inte så stor roll om det är D3, D4 eller D5 -- alla har samma motor (i alla fall om de är från samma år), men med olika programvara och därmed olika effekt. Med Polestar så får alla ungefär samma effekt.

En bra ide är att kontrollera vad skatten är genom att titta på Transportstyrelsens hemsida. Länken har du tidigare i tråden.
#835939
Nya motorfamiljen kom från MY10 så det är ju att föredra en MY10 eller nyare.

Bilar med AWD är på 2.4 liter och bilar utan awd är på 2 liter. Det är alltså inte samma motor bara för att båda heter D3.
#835955
:D Tack för all info.

Ja har servicebil som körs lite privat (säg inget till nån) så ja har en. Sambon kommer vara hemma nu i 1 år med vår nr 2 som kom i helgen o har en 2 åring redan. Flyttar ut till söder om stan (sthlm) så det kommer bli motorväg när den används. Så med andra ord mycket lastning av handling, barnvagnar o dylikt. Sen har hon släkt i västervik så det blir några långkörningar under åren. AWD o D5 kan vara kul men som sagt inget krav. Såg att det var halva skatten med den jämfört med 2.4 FWD. En grej till, har köpt en massa bilar genom tiderna men aldrig lagt så mycket pengar som nu. Majoriteten av dem är köpta på blocket. De modellerna ja kollat på kostar cirka 220 o neråt på blocket. På Bilia kostar de 255 +. Är det värt att köpa dem genom bilia o då kanske få en genomgången bil? 7-10 tusen mil har de gått som ja kollar på.
Användarvisningsbild
av bem
#836077
Köper du hos en Volvohandlare gäller, om du har Volvia försäkring, Volvia maskinskadeförsäkring 15000 mil el 8 år vilket som inträffar först. Den är rätt heltäckande Volvias maskinskadeförsäkring. Man vill förstås inte man skall få nåt ras men man vet ju aldrig när en bil behagar gå sönder. Dessutom får du ett antal månaders garanti samt skydd av konsumentköplagen när du köper av en handlare jämfört med privatperson. Men det blir förstås dyrare.
Brorsan har en XC60 2.4D AWD 2009 med automat Momentum och elmanövrerad förarstol, delbart drag mm som han är mycket nöjd med. Man åker verkligen bekvämt och högt i den. Inte så jättestort lastutrymme men en barnvagn går in. XC60 är förstås dyra även som begagnade dels för att de är fina bilar och för att de är eftertraktade på begmarknaden, men de behåller rimligtvis värdet bra också p g av detta. Visst är det en rätt stor och hög bil och nån snålbil på bränslet kan man knappast påstå den är men mycket kan du ju påverka själv som förare, som vid all bilkörning. Kör du lugnt och sansat bör förbrukningen hålla sig på rimliga nivåer.
Vet ej vilken motor som kan anses mer optimal på en XC60 men en D4 är nog en rätt bra kompromiss mellan kraft och ekonomi inkl bränsleekonomi. Men du sparar förstås en del pengar om du väljer en motorsvagare, manuell och FWD (men blir kanske inte så het på begmarknaden den dagen du skall sälja den). Själv åker jag V70 sen 16 år tillbaka, just nu V70 D3 2014.

/Bo
#836130
Tack för infot Bo. Då blir det garanterat en volvohandlare. Dom ja kollar på är cirka 7-10 tusen mil, om försärkringen gäller till 15.000 så e man safe i några år. Provkörde en nu i veckan, den var sjukt utrustad men det e själva bilen ja diggar i form o komfort. Tror att en FWD med en mindre motor blir kanon. Bra forum här, bra svar :D Bara att leta en fin o sen slå till!
#836169
ellboj skrev:Tack för infot Bo. Då blir det garanterat en volvohandlare. Dom ja kollar på är cirka 7-10 tusen mil, om försärkringen gäller till 15.000 så e man safe i några år. Provkörde en nu i veckan, den var sjukt utrustad men det e själva bilen ja diggar i form o komfort. Tror att en FWD med en mindre motor blir kanon. Bra forum här, bra svar :D Bara att leta en fin o sen slå till!
Jag skulle ha gått på XC60 2,4D FWD från 2010, den har 2,4l motorn och genom detta betydligt bättre bottendrag än 2,0l maskinen som kom 2011 och hette då D3 som från 2013 blev D4. Detta gäller alltså om du ska ha en FWD. Jag har haft både en 2010 (2,4d) och en 2013 (D4). Detta gäller framför allt om du ska ha manuell växellåda. Ska du ha automat blir inte skillnaden lika stor då automaten är programerad att varva mer i D4 för att behålla vridet. D4 kommer vid ca 1500varv jämfört med 2,4d som kommer redan vid 1000varv. Lycka till med köptet.
#836172
JimmyK, jag är ju nyfiken av mig, har MY10 2.4D dubbelturbo?
Mätarhus

Löda om instrument huset

E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan. […]

B230F går fett

Kolla här om det hjälper 1-2-1 = Luftm[…]

Byte huvudbromscylinder

..Håller tummarna för att det reparer[…]