Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Hej gott folk,

Ni som följer detta forumet minns kanske att båda mina spindelleder från Biltema blev underkända vid förra årets besiktning. Dom hade då avverkat 600 asfaltsmil på bilen. Nu är det snart dags för ny besiktning och nu sitter det spindelleder från Bilia som rullat 520 mil. Frågan är, kommer dom att bli godkända eller underkända?
In och rösta, svaret kommer på torsdag :mrgreen:

http://www.plusett.nu/hdpoll.php?g_id=4 ... 0ccded1062
Användarvisningsbild
av Nexus
Du fick båda underkända. Har själv rullar x antal tusen mil på mina biltema länkarmar utan problem :-)-)
Användarvisningsbild
av js1
Jag kunde själv inte se eller känna något men idioten som besiktigade hade väl bestämt sig redan innan.
Användarvisningsbild
av taxi
Men om där inte är något glapp så skulle jag åka ut från besiktningshallen, vända bilen och ställa mig i kön för "efterkontroll utan tidsbokning".
Användarvisningsbild
av js1
Min arbetskamrat fick påpekande om "begynnande glapp" på sin V70 för fyra år sen. Han har inte gjort något åt det men det verkar ha lagat sig själv för ingen har nämnt någon sen dess. 8)
av *pettson*
Har fått nedslag på sönderrostad länkarm på en golf och sönderrostade fjädertalrikar på två andra bilar.
Alla tre har dräneringshål.. Men ingen lyssnade.
Så med golfen blev jag så förbannad att jag helblästrade länkarmen och åkte tillbaka med den. Slängde den på disken o frågade om man såg några fel. Men tydligen fann man inga fel.
Jag förklarade att igår så dömdes den här ut som för rostig. Provaren förklarade att det var nog en nybörjare och att det här händer. Jag frågade hur länge han jobbat där.
5år var svaret.. Så då frågade jag: Om man är nybörjare fortfarande efter 5år, när är man att anse som tillförlitlig då? Det var DU som provade bilen.
Konstigt nog hade han ett samtal med sin chef och jag fick pengarna tillbaka. Men det är inte pengarna jag vill ha. Det är KOMPETENT kontroll jag söker..
Dom andra två benen vägrade jag helt enkelt acceptera, det fick komma en till och titta.
Användarvisningsbild
av js1
Nu har domen fallit. Bilen gled rakt igenom med blankt papper (som de flesta förutspådde i röstningen) :D , för jäkla skönt.
Jag är dessutom imponerad av bakbromsarna där skivorna fortfarande är original, dock har jag bytt en uppsättning klossar.
Det lönar sig att lägga en halvtimme på att ta loss klossarna, rengöra och återfetta glidytorna med jämna mellanrum.
av Adamp
Nice! :D Var inne med min andra (2) januari i Fosie för besiktning gick rakt igenom. Utom en sak och det var min spindelled vänstersida som glappa på rampen när dom kollar efter glapp. När han sa det till mig så kolla han det för hand efter så sa han det att han kunde inte göra det för hand så sa han så det blir ett sommar objekt. :wink: Nya är inköpta. Hur länge tror ni det tar att byta två länkarmar?
Användarvisningsbild
av js1
Båda sidorna tog ett par timmar för en hemmamekaniker som mig. Man ska plocka fram grejor, hissa upp bilen, plocka av hjulen osv. Det svåraste, eller bökigaste rättare sagt, är att spänna de inre bussningarna när bilen står på hjulen om man inte har tillgång till lyft eller smörjgrop. Jag har byggt 20cm höga ramper hemma i garaget som jag kör upp bilen på och det blir lite knöligt att åla sig in under och dra fast bultarna men det går. Tar lite extra tid bara.

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]