Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@Bem
Spoiler »
OT Nu, hoppas det är OK.
Bem! Måste bara fråga. Kan du förklara konsumentlagen?

Jag köpte för två år sen nu, (var 20 år då) Körde hem den från Sthlm, stängde av bilen, startade den - All skit från motorn rann ned i oljetråget, tratten i tråget sög upp denna skit, och bilen fick ingen olja under ca 3kms färd, innan lampan började lysa, lät därefter som en diesel.

Fixade detta med ny olja, nytt filter, ursköljd motor, ny tratt i tråget osv - Den gick att köra.

Körde 200mil, automatlådan pajjade. Sprickor i lådan, som gör att oljan där i inte kan hålla tryck på specifik växel, och skickar därför över tryck till en annan växel, så från tex 1an>2an ned på backen, rensade drev.

Golf MK4 2002, inte ens gått 10k mil. Anmälde säljaren till ARN - Vi fick rätt, men han vägrar betala. 20 år, back 52tusen.

Finns det något jag kan göra, eller är det för sent? Har hört att ARN är på G med något nytt nu, folk som har fått fel förut kan få hjälp ekonomiskt på något sätt.

Har en 12ans golf nu, och detta är helt bakom mig - Men skulle vara kul att trycka dit den där jävla sliskbollen till säljare som anser att det är jag som kört sönder bilen. När den i själva verket antagligen har backad mätare, inte bytta oljor i varken låda eller motor på alldeles för många mil. Självklart fint med pengarna tillbaka också.
Användarvisningsbild
av joel80
Svårt att göra nått nu om han inte lyssnar på ARN.. det du kunde gjort var att gå till domstol.. men det är ju en tidskrävande process och det kostar pengar om man inte vinner.
(Du skulle ha haft stor chans att vinna då du hade konsumentköplagen på din sida, men det är ju ändå ett stort steg att gå till domstol...)

Det man däremot kan göra är att kolla så att bilhandlaren man köper ifrån inte är svartlistad. (Det blir de som inte följer ARNs beslut) och även kolla om handlaren är MRF-ansluten. Då har man bundit sig att följa ARNs beslut. Jävligt surt med din bil.. vad var det för handlare? Finns den kvar? Outa gärna ett sånt rötägg här så kanske andra som funderar på att köpa där tänker en andra gång innan.
@Joel80 - Ja, vi funderade på det också. Annat om det hade varit en bil för 500k, men nu ja, ungdom som köper första bilen. Man tycker att säljaren kan ha varit schysst men, näe tydligen inte.

Grejen är att byggnaden osv var helt legit, de hade auktoriserad verkstad, volkswagen-skyltar osv - Men säljaren hyrde endast kontor där, och hade några egna bilar på parkeringen/firman - Därav tar inte det hela stora ansvar.

Har för mig att han har flyttat nu, och har firma någon annanstans, bifogar hemsidan nedanför iaf.

http://www.hattarvikbil.com/
Om det är som du säger så känns texten på hemsidan som ett dåligt skämt!
"Vi är ett bilföretag med engagemang och intresse för kunden. Det viktigaste för oss är en nöjd kund, så vi kan bibehålla vårt goda renommé vi byggt upp sedan vi startade företaget 1992."
Ja tyvärr. Känns riktigt tungt att få beskedet "nej det är du som har kört sönder bilen" - Pendlar 9 mil mellan jobb och hem varje dag, och Hattarvik hävdar att jag "lekt" sönder bilen. Golf 4, automatlåda 150hk, jo jag tackar...

Fanns en artikel i min lokala tidning om mitt fall för ett år sen ungefär, och Hattarvik är svartlistad...

http://www.svd.se/naringsliv/motor/har- ... 528974.svd
Ett råd är att om du ska köpa bil hos bilhandlare, köp då helst från MRF-ansluten handlare. De lovar att följa ARNs beslut, vilket gör det lättare om något går fel.

Jag köper hellre bil privat än från småhandlare. Nu bör man inte dra alla över en kam, men det är för många icke MRF-anslutna handlare som har en tendens att strunta i ARN, och att gå i konkurs tillräckligt ofta för att göra det omöjligt att hinna med att ta fallet till domstol. Jag tycker att det är mest falsk trygghet de erbjuder.

Konsumentköplagen gäller alltid när en privatperson köper från ett företag. Det går inte att avtala bort den. Det gör att även ett leasingbolag måste följa den, oavsett vad de skriver i sitt avtal. Kommunens konsumentvägledare kan ge mer råd om hur man går vidare.
@Malmstroem - Jag, från och med nu kommer jag bara köpa bilar med garanti. Har det rätt bra ställt, och eftersom jag är väldigt intresserad av bilar, speciellt "nybilsintresserad" om man kan säga så, kommer det nog endast bli sprittnya, alternativt demobilar i framtiden, med 2 års garanti. Litar inte på något alls längre.

Har haft flera problem med min nya bil också, garantin går snart ut, så det är väl dags att byta då. Förhoppningsvis till en volvo!
Tempgivaren sitter också i spegeln, man kan ju gissa att det är något vajsing med kablaget kanske? Om du inte har helt centralplacerad tumme skulle jag börja med att ta bort dörrsidan och kolla hur det ser ut vid anslutningen till spegeln.

/Martin
Hej och tack för ditt svar. Bilen lackades om då det var någon skada på den. Dock vet jag inte vart den skadan har varit. Svårt att se just nu på en skitig bil med snö och is på men man kan ju tro att de då har plockat bort dörren och ev fått någon skada där. Pratade även med honom som körde bilen innan och han hade aldrig haft problem med något av dessa felen. Så troligen har det uppkommit hos Volvo vid reperation av skadan eller när det gjorde 12000 mils servicen innan jag hämtade den hos dem.
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&h[…]

Jag har besiktigat på samma station sedan 19[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]