Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tyckte att det var en roligt formulerad rubrik, då jag själv tycker att det verkar billigt. När jag lämnade in bilen sist så var priset ca 1100 kr, och jag sa att dom får gärna ta mer så länge dom är noggranna :D
Hur noggranna var de då, blev alla vinklar perfekta ner till sista decimalen? Det var ingen som blev perfekt när jag lämnade in kärran senast kan jag meddela. Men betalt skulle de ha ändå, det blev ju inom tolerans. Grönt är skönt.
NayaBeach skrev:I Sverige...?

Ibland över tusen kronor!
det är svindyrt att göra hjulinställning - dvs bara onödigt, ja framför allt med tanke på att det är mycket billigare att köpa däck dubbelt så ofta.
taxi skrev:Ja, inte kan jag kontrollera resultatet, men bilen kändes bättre i högre hastigheter efteråt. Och dom ville inte ha mer betalt.
För 1100 kronor borde du åtminstone ha fått ett protokoll där resultatet redovisas, så att man kan kontrollera det. Fick du inte det?
S6024t skrev:glöm inte dessa fastrostade muttrar/skruvar,,,,
Jo fast varför ska du skruva om det redan är inom tolerans. Ska alla muttrar skruvas på för att alla vinklar ska bli perfekta ner till sista decimalen, då får du nog betala 35.000 kronor istället för 350 kronor. Seriösa verkstäder jobbar med toleranser och inte perfektionism.

Hur var det nu med hastighetsmätaren, den visar 5 km/h fel det är 5 % fel vid 100 km/h. På splitter nya bilar direkt ifrån Volvofabriken...
Något som jag vet att det slarvas med är kalibrering av maskinerna.

Sedan tycker många att bara alla mått ligger inom tolerans så är det ok, och man behöver inte göra något mer. När det mycket väl kan vara så att summan av avvikelserna ger något oönskvärt.

Jag hade tex en Golf en gång i tiden med en taskig thrust vinkel, som jag lämnade in ett antal gånger utan att det vart bra(drog aningen åt höger). Att det inte vart bra trots upprepade inlämningar berodde på att verkstäderna var för slöa och inte släppte på bakaxelnpaketet och justerade den(-"Det låg ju inom tolerans").
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]