Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rman
V70 GLT -97, 30 000 Mil

Problem med ström i bilen. Har en vana att låta bilen bli varm på tomgång några min innan jag åker. Ibland har man för bråttom och åker iväg direkt. Det senaste två månaderna har strömmen betett dig märkligt när man åker iväg direkt vid kallstart. Det som händer är att ALL belysning växlar i sekundens takt mellan lite svagare och normalt i ca 15-30 sekunder, sen försvinner det och det blir normalt. När bilen är varmkörd och jag startar och åker iväg så beter sig belysningen helt normalt förutom att när man använder tex elhissar så kan ALL belysning bli en liten aning svagare när man håller i knappen till elhissen.

Det som jag misstänker snor el vid kallstart under ca 15-30 sekunder tror jag är luftpumpen, för den är trasig sedan 3 år och låter endast när man åker iväg vid kallstart ca 15-30 sekunder. Den låter inte när man låter bilen bli varm på tomgång. Men strömmen i bilen ska klara av sånt utan att man får svag belysning tycker man.

Har mätt upp batteriet innan start och ger 12,43V. Under tomgång så ger den 13,96 -14V

Min fråga är:
Vad kan det vara för fel att strömmen blir svag? Generatorn, batteri ( batteriet är ett år gammalt från Biltema), laddningsregulator, jord kabel, oxidering??
Inga nya varnings symboler har börjat lysa.

Är jätte tacksam för all svar som kan komma till nytta:)
av alan
Jag har svårt att se sambandet mellan kallstart och att strömmen skulle påverkas. Tror det beror på laddningsregulatorn som måste justera sig lite efter att batteriet blivit urladdat. Så om jag var dig skulle jag sluta vänta på att motorn vart varm utan bara köra direkt men lite lugnt och sansat, om du absolut vill byta något så skulle jag börjat med laddningsregulatorn.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag hade samma problem på min -98.

Instrumentbelysning och strålkastare svajade i takt med motorvarvet då man precis hade startat motorn. Ibland kunde den också stanna direkt efter start precis som om man vred av tändningen, trots att den tände fint med en sång på alla cylindrar. Då den var på det humöret krävdes det ett par startförsök innan den startade som folk.

En gång när jag lyckades pricka sätesvärmarknappen exakt samtidigt som ECC drog igång fläkten på maxvarv så startade stereon om.

Lösningen? Nytt batteri, då försvann alla problem. Observera att startmotorn inte lät det minsta trött med det gamla batteriet heller, den startade precis som vanligt.
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]