Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvofantast
Har du mätt hur mycket det skiljer i höjd på båda sidorna fram?kan vara gummit längst när på fjäder som är slut och låter när gjädern skrapar mot fjäderbenstalriken?
av volvofantast
volvofantast skrev:Har du mätt hur mycket det skiljer i höjd på båda sidorna fram?kan vara gummit längst när på fjäder som är slut och låter när fjädern skrapar mot fjäderbenstalriken?
av EddyMe
Var till macken och lyfte upp bilen för att se om jag kan hitta någon orsak till varför bilen lutade.. Var bara tvungen att dela med mig denna bild :)

Tycker ni något ser konstigt ut? :)

Bild
av EddyMe
EddyMe skrev:Var till macken och lyfte upp bilen för att se om jag kan hitta någon orsak till varför bilen lutade.. Var bara tvungen att dela med mig denna bild :)

Tycker ni något ser konstigt ut? :)

Bild
Intressant att av er ca 30 som sett bilden inte sett att det saknas ett stabilisatorstag. Detta är på höger sida, vilket jag misstänker gör att bilen lutar något åt vänster?? Vet inte hur länge den förra ägaren kört utan ett stag, ska prata med honom idag. Sist vi pratade sa han att det inte finns något på bilen som han vet om är fel eller saknas.. Lät ganska seriös och jag var inte på¨något sätt misstänksam.. Om det nu stämmer att han inte visste om detta, vad tror ni har hänt? Har den bara rostat sönder och lossnat? Vilka är konsekvenser av att köra utan ett stag? Något som tagit skada tror ni?

Som ni ser på bilen är damasken också sönder, är den bökig att byta? Gärna tips och länk till någon instruktion om ni besitter en sådan.
av Clonetom
S6024t skrev:kan inte luta för att stabbstaget är borta,fösök att fota ner i fjäderskålen och även uppåt
Eftersom han enligt uppgift har kollat fjädern och den är hel och fin så skulle det ju kunna vara ett av fjäderfästen helt klart.
Men det övre var ok om jag minns rätt eller??
av EddyMe
S6024t skrev:kan inte luta för att stabbstaget är borta,fösök att fota ner i fjäderskålen och även uppåt
Nu är inte jag någon expert, men om ett stag sitter någorlunda "spänt" mellan dämpare och nedre del, och samtidigt saknas på ena sidan, blir det inte en liten lutning på motsatt sida? Jag tänker rent logiskt, utan att veta som sagt.
av S6024t
kan inte bli så,k-hämmaren är ju ledad med två bussningar,mät från centrum på hjulet/navet och upp till skärmkanten så vi får veta "hur mycket" den lutar.
av jaka
Hej!
Det måste vara fjädern som gått av! Finns ingen annan orsak än det om bilen lutar. Det kan vara svårt att se om fjädern gått av så kolla noga!

Det där med fotsensor är helt värde[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften s&ari[…]

Köpråd S60

Din S60 är ju knappt inkörd. Varför[…]

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]