NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dacho
Kasta inte bort pengar i onödan, att köpa partikelfiltret kostar inte så mycket just för v50. jag har själv en v50 2.0d -08 och jag har själv köpt och bytat partikelfiltret på 11700mil, partikelfiltret original kostar bara 2308 kronor. och mycket annat som är så billigt för bilar, misrerauto.se
Senast redigerad av 1 Dacho, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Dacho skrev:Kasta inte bort pengar i onödan, att köpa partikelfiltret kostar inte så mycket just för v50. jag har själv en v50 2.0d -08 och jag har själv köpt och bytat partikelfiltret på 117000mil
Hur har du lyckats köra så långt sedan 2008?
av timebandit
Måste vara något sorts rekord. Detta borde hyllas :-D :-D
av BjarneJ
cyberlelle skrev:
Eriksson85 skrev:Har också köpt en V50 2.0D -06 i början på Aug, och ägaren innan berättade om att verkstaden inte hade fyllt på vid 6000mila servicen, men när han påpekade detta så gjorde dom det efteråt.

Men så en fråga vid sidan om topic, vad kostar ett partikelfilter ungefär att byta ?
Tror att själva filtret kostar ca 6000 kr att byta...
En 12000 mil-service koster just 12.000;- plus moms vid Volvo då enbart partikelfiltret koster 7-8000;- sen tillkommer arbetet. Åkte själv på en smäll till en kostnad om 14.000;- då Volvo inte nämnde ett enda ord om partikelfilter när jag lämnade bilen fför en 12000 mil-service. Felet är helt klart mitt eget då jag inte hade tagit reda på fakta innan jag lämnade bilen. Då beslutade jag att det inte fick bli fler överraskningar av detta slag och har gjort alla service själv
Partikelfiltret finns att köpa på Skruvat för omkring 3000;-
Det finns även företag som rengör partikelfilter, men jag vet inte exakt vad det koster. När det blir dags för husets v50 att serva partikelfiltret kommer jag att köpa ett nytt vid Skruvat och rensa det gamla, sen är det bara att skruva ner och byta när det blir dags. Antingen rensar jag filtret själv, eller lämnar det till ett företag som sysslar med just detta.Att själv fylla på med eolysvätska är inget märkvärdigt, men systemet måste nollas efter fyllning, i annat fall slutar det att regenerera. För varje gång det tankas 5 liter, eller mera, sprutas det in eolysvätska i tanken, så en massa småtankningar gör fortare slut på vätskan då behållaren endast rymmer ca 1 liter. Eolysvätskan kan köpas vid Mekonomen och en sats med slanger, eolys m.m.- som behövs - koster 1650;- men då finns det till ca 3 gångar, eller 18000 mil.
av timebandit
En liten rättelse... Nej, en massa småtankningar tar inte slut på additivet snabbare. ADM doserar mängd efter hur mycket bränsle man tankar, dock minimum 5 liter för att ADM skall dosera :)

Själv har jag mitt gamla DPF som jag tänkte rengöra men kommer faktiskt att slänga det istället, mest för att ett nytt är såpass billigt som det är idag (ej på Bilia) samt att att rengjort DPF inte kan garanteras att det faktiskt har blivit rengjort tillräckligt bra.

Sedan anser jag faktiskt att det är verkstadens fel att man får en prischock, dem skall väl alltid nämna när det är dyra saker som behöver göras. Man skall inte behöva ha koll på vad som skall göras med bilen, det skall ju verkstaden hjälpa till med! Dock kan man alltid be om en offert innan man bokar tiden så man kan kontrollera och ev. jämföra med annan verkstad.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]