Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
MartinS skrev:Framdäcken slits mer, inget konstigt. Jag var mer inne på att om framdäcken är 2mm och bak 7mm så har inte ägaren brytt sig så mycket om bilen. Du skall sträva efter att ha så lika mönster som möjligt runt om, och absolut samma typ av däck.

Koppla ur DSTC, i med S-läge på automaten och stämpla på en grusväg. Funkar awd'n är det som asfalt och du flyger iväg, funkar den inte spinner det hysteriskt fram.
Tills du bromsar :shock:
av uthl
perhall skrev:1 ägare är väldigt bra, särskilt om hen köpt bilen ny på BIlia och servat den där.
PH
Ja, det är en ägare och servad på Bilia. Dock har han sladdat lite med en service, gick 18 månader mellan 2 servicar, dock bara 2500 mil.

Jag har lite svårt att tänka mig att det skulle vara något stort problem, eller?
Jag får bilen nyservad (1 vecka sedan) om jag tar den.

Dock är 2 av sommardäcken slut, så det får jag räkna med i vår när det blir dags att byta.

När det gäller att testa fyrhjulsdriften, så är det inte så lätt att hitta vare sig snö eller grusvägar här i närheten. Skulle möjligen vara ägarens gräsmatta då, men jag är tveksam till att jag får köpa bilen om jag testar där... :P

Det är inte så att elektroniken i bilen övervakar att awd-systemet fungerar som det skall och sätter några felkoder om det skulle vara något problem? Jag har fått utläst felkoder på Besikta och det fanns inga alls. Det låter ju bra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vad är mönsterdjupet på de friska däcken då? Räkna med fyra nya däck i vår.

Jag ser inget större problem med servicen, milen är ju ok.

Awd'n kan va kass utan att felkoder lagras, besikta läser väl dessutom inte ut från alla enheter vad jag vet. Det kan va en chansning att inte testa men det bör ju inte vara några problem på 9kmil, men i och med att du säger att endast två däck är dåliga blir man ju lite fundersam hur däckens ett ut fram resp. bak de senaste 9k milen.
Det måste väl finnas någonstanns i närheten där en fwd bil skulle kunna sprätta däck från stillastående?

Du får en kanonfin bilmodell om du slår till!

/Martin
av JE Jr
Felkoderna nollas väl på servicen? Är det dubbfria vinterdäck på nu eller? Tycker du ska göra en fullgas från stillastående och de om du får några konstiga ljud eller slag eller hjulspinn. Min V8 behöver iallafall bakhjulen för att klara det. Den ormar sig lite dock med de 245 breda friktionsdäcken men det har jag inte varit med om på sommardäcken.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]