Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EjS skrev:Jag har en Avensis 2.2 diesel 177 hk utan aut. På korta sträckor går den 8-9 km/L på vintern.

Långfärd 12-13 km/L

Vh
Det var ett jobbigt sätt att skriva förbrukningen.. Eller kanske inte jobbigt att skriva utan att läsa och omvandla!
Så gör amerikaner av hävd. Och danskar, har jag förstått. Personligen har jag aldrig begripit varför man vill veta hur långt man kan komma på en liter? Det är ytterst sällan jag har en viss mängd bränsle som jag måste använda, och vill veta hur långt jag kommer. Nästan alltid är det istället en viss sträcka jag behöver åka, och då är det ju mer intressant hur mycket drivmedel som går åt. Sträckan kan jag ju sällan påverka ändå. Drivmedel är det bara att fylla på, så länge inte börsen är tom, och är den det får jag gå, så då spelar förbrukningen inte heller någon roll.
av Malmstroem
XC70 AWD är väldigt känslig på körprofilen. Jag ligger ännu högre än dig vid min normala körning.

Jag kan utan större problem komma under 0.6 l/mil.

Kör inte över 90 km/h och ta det lugnt med gasen så lär du se hyfsade förbrukningssiffror.

XC70 är tung och har högt luftmotstånd. Det märks tyvärr.
Användarvisningsbild
av joel80
Det går att pressa förbrukningen i dom nyare bilarna.. Jag testade här om dagen att ta "gamla vägen" där högsta hastigheten skyltat var 80km/h.. Jag körde strax över.. 85-87km/h.

Bild

Nu är det såklart bara färddatorns siffror, men även om min färddator brukar visa 10-12% fel vid tankning är det rätt så bra siffror.. Man orkar kanske inte köra så här så ofta, men det går att komma ner i siffror nära de deklarerade om man kör på ett visst sätt.
Fast du kör ju inte en xc70 Joel samtidigt som det är extrem snålkörning gissar jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja det var extrem snålkörning.. och det är inte automat heller.
Jag ville bara påvisa hur stor betydelse körstil och hastighet har.. det gäller ju även på en xc70, även om man nog får lägga till lite med den motorn och automat.
Användarvisningsbild
av joel80
I motorvägshastigheter ja, men på landsväg har nog motorvolym och automatlåda större betydelse. Luftmotståndet är rätt högt på en V70 också...

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]