Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uthl
Hej!

Jag har hittat en S80-09 T6 AWD aut, fullutrustad, som jag är bra sugen på att köpa.
Bilen köps privat, har gått ca 9500 mil.

Är det något speciellt jag bör kolla upp så att jag inte råkar illa ut?
Naturligtvis skall jag kolla serviceboken och bilens och däckens skick i allmänhet.
Bilen är enligt ägaren aldrig krockad, köpt ny och servad på Bilia.

Är det några av Volvo rekommenderade serviceåtgärder som bör vara gjorda?

Något annat att tänka på?

Är det lönt att låta något besiktningsföretag göra en bildiagnos?
Eller är det bättre att lägga pengarna på något annat?

Vad kan vara ett vettigt pris?

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av SvenB
Hos mig ringer en varningsklocka på milen. Bilen bör vara åtminstone 14 år. 679 mil/år i genomsnitt. Har säljaren någon förklaring :?:
av ztaffans
SvenB skrev:Hos mig ringer en varningsklocka på milen. Bilen bör vara åtminstone 14 år. 679 mil/år i genomsnitt. Har säljaren någon förklaring :?:
Vad menar du nu? ?:-/
Det är ju en MY2009 så den lär ju vara ca 5 år och då kan ju milen vara fullt rimliga.
Användarvisningsbild
av MartinS
Försök kolla fyrhjulsdriften så den driver bak om det spinner fram. Jämt däckmönster fram mot bak?

Hur växlar den, det skall gå mjuk och fint upp och ner mellan alla växlar. S-läget slår i växlarna lite hårdare.

Annars är det enda rådet jag kan ge att se till att köpa till polestar när du väl köpt den :-)
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
ztaffans skrev: Vad menar du nu? ?:-/
Det är ju en MY2009 så den lär ju vara ca 5 år och då kan ju milen vara fullt rimliga.
Jag lägger mig ner och "pudlar". Jag läste det som att det var en 99:a :oops:
av uthl
MartinS skrev:Försök kolla fyrhjulsdriften så den driver bak om det spinner fram. Jämt däckmönster fram mot bak?
Tack för tipsen.

Man ser tydligt att den sliter mer däck fram än bak. Är det dåligt?

Hur går man lättast tillväga för att testa om fyrhjulsdriften fungerar som den skall. Just nu är det barmark, vilket ställer till det lite. Några idéer om detta?

Tack
av mattish
Grusväg/parkering måste du testa det på, eller ägarens gräsmatta :lol: :roll:
En haldexbil sliter mer på framhjulen än bakhjulen, men inte riktigt lika mkt som en rent framhjulsdriven. Kör ägaren efter att bäst däck bak alltid så blir resultatet att framdäcken är mer slitna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Framdäcken slits mer, inget konstigt. Jag var mer inne på att om framdäcken är 2mm och bak 7mm så har inte ägaren brytt sig så mycket om bilen. Du skall sträva efter att ha så lika mönster som möjligt runt om, och absolut samma typ av däck.

Koppla ur DSTC, i med S-läge på automaten och stämpla på en grusväg. Funkar awd'n är det som asfalt och du flyger iväg, funkar den inte spinner det hysteriskt fram.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]