Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Spjällhuset på min V70 2.4 140 hk är dåligt. Numret på mitt dåliga spjällhus är (vit etikett) 8644345.
Måste jag köpa ett exakt likadant eller går det att ersätta med ett med gul etikett? Om det går att ersätta - vilket/vilka nummer kan fungera? På Volvo vill/kan de ej ge ett vettigt svar.
Om spjället har suttit på en VOLVO med likadan motor som i din bil kan du med stor sannolikhet utgå från att det kommer att fungera direkt.
Så tex satte jag ett spjäll från en S80 -01 140 hk på morsans S60 -01 140 hk automat och det har fungerat utmärkt i flera år med den mjukvara som satt i spjället när jag köpte det.

Per L
jag bytte förra veckan, fick tag på ett billigt med samma nummer som mitt dåliga (vit etikett) , hade suttit på en bil med samma motorvariant som min och bilen det kom från tillverkades 2 månader innan min.

Efter bytet hade jag problem med tomgången, den började normalt men kröp sedan upp mot 15-1700 varv, vid körning uppförde sig bilen normalt. åkte
till bilia och gjorde en ECM reload (kostnad 813kr) efter det går bilen perfekt, betydligt bättre än med det gamla spjället som packade ihop efter drygt
35 000mil , antar att det var på upphällningen ett tag innan det började stöka och slutligen dog.

när/om det nya packar blir det ett med gul etikett eller ett renoverat.
Hej
Gammalt :8644345 Vit
Nytt: 8644344 Gult

Som jag skrev tidigare så har jag köp ett begagnat spjällhus har suttit på en 170hk motor så det stämmer. Men när jag provade att montera det så går bilen skit antar det är det där limp-home.

Var in till bilia idag det första han frågade var om det hade suttit på någon bil innan.
Efter det så menade han till 95% att det inte går att programmera om det i så fall för min bil svarar bara mot 8644345 eller ett split nytt spjällhus.

Någon som har bytt från vit till ett begagnat gult hus och fått det omprogrammerat?
Man blir så frustrerad när inte ens volvo själva kan garantera att en sån enkel sak ska funka
/Micke

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]