Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Droopy skrev:Ja, nu menar man ju inet bilar som står hos en bilhandlare, det fattar ju vem som helst el hur. Det handlar om skiten som står och dräller på skogsvägar, parkeringar, gångvägar åkrar osv osv osv runt om i landet.

Jag är helt på Joels linje, inför saftiga straffavgifter så kanske folk lär sig att ta reda på sin skit.
Svårt att särskilja vilka bilar som är avställda inför försäljning och vilka som är avställda för att de inte längre är körbara.

Straffavgift är det väl inte frågan om, men en tredubblad registerhållningsavgift hade inte suttit fel.
Tydligen vet ej om det stämmer exporteras även mycket Toyota bilar till afrika som inte skrivs bort ur registret när dom exporteras.

Hade en Toyota förut fick reklam lappar och samtal flera gånger om året från folk som ville exportera den. Han som köpte den skulle exportera den men vad jag förstod skulle han ha kvar den i registret här i sverige och den har sedan jag sålde den skrivits över efter ett par dagar på en till person och sedan varit avställt nu i 4 år. Skulle vara mycket förvånad om den inte exporterats eftersom personen som köpte den skulle göra just det med den.

Kanske något att kolla upp. Kanske finns många lediga reg nr på bilar som egentligen inte finns kvar i landet?
Guligan skrev: Straffavgift är det väl inte frågan om, men en tredubblad registerhållningsavgift hade inte suttit fel.
Om man dumpar sin bil på olämpligt ställe så bryr man väl sig inte om att betala registerhållningsavgiften heller.
Andis skrev:Tydligen vet ej om det stämmer exporteras även mycket Toyota bilar till afrika som inte skrivs bort ur registret när dom exporteras.
Hade en Toyota förut fick reklam lappar och samtal flera gånger om året från folk som ville exportera den. Han som köpte den skulle exportera den men vad jag förstod skulle han ha kvar den i registret här i sverige och den har sedan jag sålde den skrivits över efter ett par dagar på en till person och sedan varit avställt nu i 4 år. Skulle vara mycket förvånad om den inte exporterats eftersom personen som köpte den skulle göra just det med den.
Kanske något att kolla upp. Kanske finns många lediga reg nr på bilar som egentligen inte finns kvar i landet?
Det där var det ett TV program om för några år sedan.
SvenB skrev:
Andis skrev:Tydligen vet ej om det stämmer exporteras även mycket Toyota bilar till afrika som inte skrivs bort ur registret när dom exporteras.
Det där var det ett TV program om för några år sedan.
Säg att det var på svt eller kanal 5 dom brukar ha kvar länge i sina nät arkiv för att kunna se i efterhand.

Vilken kanal var det kommer du ihåg?
Tyvärr inte. :cry:
umekille skrev:Bilar som dumpats före det nya ABC123 systemet infördes eller har fallit ur registret tillfaller ägaren av marken den står på.
Så många räddade veteranbilar har bara markägaren behövt skriva på att han sålt.
Köper du/ärver ett hemman/hemställe och det står flera bilar/maskiner i en skogsdunge blir du ägare til dem med.
Gratis hämtning sysslar ju många med men finns skumrask som inte skriver över ägarbyte/vägrar ta en bil
som inte är registrerad.

Är inte Markägaren, det har alltid funnits en ägare till bilen, så man måste spåra bakåt till den som ägt bilen och utröna OM det kan finnas en fysisk ägare till den, om det inte går kan man gå vägen att det är markägarens bil.
Darklady skrev:Skrot premie. eller gratis hämtning. :-O)
Så är det redan, du får lämna bilen gratis. Det är det som är producentansvaret.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... entansvar/
av umekille
SvenB skrev:
Darklady skrev:Skrot premie. eller gratis hämtning. :-O)
Så är det redan, du får lämna bilen gratis. Det är det som är producentansvaret.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... entansvar/
" Producenten kan dock begära ersättning om fordonet saknar väsentliga och ekonomiskt värdefulla delar, till exempel motor, växellåda eller katalysator"
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare