Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Ja det där är ju siffror man kan trivas med, men det var ju det med viljan.... ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har kört Stockholm - Gävle på som bäst 4.4l/100km på färddatorn.. men då låg jag aldrig över 110km/h på mätaren (d.v.s 105km/h på GPSen)
Det orkar jag nästan aldrig med.. det är psykologiskt påfrestande att köra så sakta.. :)

Normalt om jag kör typ enligt skyltarna mellan Gävle - Stockholm hamnar jag på 5,0-5,4l/100km.
(Brukar ligga strax över på 110-sträckan och strax under på 120-sträckan)

Så fort man gasar på lite och lägger sig på 120km/h (GPS-fart) så drar det iväg och drar över 6l/100km. Det är "bara" ca 5-6 mil som är 120km/h.. så även om man kör 120km/h den sträckan kan man komma ner till runt 5,4-5,5l/100km på hela resan om förutsättningarna är rätt. Det får inte vara för mycket motvind eller för dåligt väder... vid motvind, kraftigt regn eller snö ökar förbrukningen markant.
Då är ju frågan: är det värt att spara de extra dl mot den extra tiden och framförallt den tråkiga resan? ;)
Användarvisningsbild
av joel80
Man får ju fundera över gränsen.. Den extra tiden är inte så mycket extra ändå. Minskar jag från 120-110km/h under en timme så har jag "förlorat" 5:30min, men samtidigt sparat minst 1,5l soppa. Säg 22kr.. Om all tid var faktureringsbar och räknades som arbete skulle jag behöva ha 240kr/tim efter skatt för att det skulle gå jämt upp att köra fortare.
Sen är det ju den miljömässiga aspekten också..

Så minskningen från 120 till 105/110kmh gör jag rätt ofta. Om jag däremot skulle sakta ner till 90km/h anser jag att jag dels är betydligt mer ivägen på motorvägen, samt att tidsskillnaden blir allt för stor på den totala resan så det blir inte hållbart. Jag kör ändå ca 16 mil på min "normala" tripp.

Däremot sånna här mindre resor, där jag om jag hade tagit motorvägen hade haft en något längre resa samt bara sparat in 2-3 minuter kan jag gott ta den mindre vägen ibland. Bilen blir mindre skitig då också. :D
Av dom 17 km jag körde var de sista 7km på samma väg jag ändå hade behövt köra, och motorvägsresan skulle blivit totalt 19km varar då 12km på motorväg.
I 110km/h hade det tagit ca 6,5 min, mot att den delen nu tog ca 9 minuter.
Sen är det oftast roligare att köra bil på vägar som inte är dragna med karta och linjal.. :)
Det skiljer ganska mycket på 80 & 110. Samma med min xc70 D5. Går på 0,5 nu på Gotländska vägarna, då ligger jag i 85. (gps) Har en ganska stor skillnad när jag går upp till 110 & uppåt. Vet inte exakt nu, men ska ut på en lång resa snart. Efter den vet jag mer (D)
Jag har behandlat rutan på vår andrabil med bollnäs bilvårds glasbehandling.
Tog en liten sekvens från dashcamen så ni kan se hur det funkar.. vattendropparna bara försvinner i högre hastighet, samt att man inte får en sån där blöt hinna som förvränger allt. Det blir små små droppar istället, men sikten är betydligt bättre. Jag körde i regn utan vindrutetorkarna igång.

Jag har också tagit med klipp från en film jag gjorde för något år sen med MrCaps Glas Shield-behandling där jag fick halva rutan behandlad för att jag skulle kunna filma skillnaden. Det funkade ungefär likadant som den behandling jag nu gjort själv, fast möjligen något bättre som ni kanske ser, samt att jag tror att det håller i sig längre. Det behandlingen fungerade tillfredställande i nästan ett år, det tror jag inte den jag gjort själv kommer att göra.

[youtube]9702qiyZ0gA[/youtube]

Jag ska fixa det på Volvon också när jag får tid.
Kostar nästan inget alls och är effektivt såväl när det regnar som mot frost och snö som inte fastnar.
Det är billig "lyx" för bilen som faktiskt märks och som man saknar när man inte har det.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 33

Icke! Var nog en kopia ;-)

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]