Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#835155
Kommunerna borde följa Stockholms exempel (kanske fler kommuner) att forsla bort bilar och ställa dom på speciell plats under två månader. Under den tiden kan en eventuell ägare lösa ut dom, därefter säljs eller skrotas bilen. När skrotningpremien togs bort infördes ett producentansvar, innebär inte det att producenten/importören skulle vara tvungna att ta om hand dessa övergivna fordon. :?: Om inte, vad är producentansvaret då. :?:
#835159
Det bästa vore väl ändå att återinföra skrotpremien igen så skulle nog större delen av skrotbilarna hamnade på rätt ställe. Pundarbilarna får vi nog tyvärr dras med eftersom dom som äger bilarna ändå skiter i det mesta.
För alla oss andra som kanske vill eller behöver ha ett gäng renoveringsobjekt/reservdelsbilar går det ju bra att betala den lilla avgift som det kostar att ha bilen kvar i registret.
av rid54
#835164
SvenB skrev:Kommunerna borde följa Stockholms exempel (kanske fler kommuner) att forsla bort bilar och ställa dom på speciell plats under två månader. Under den tiden kan en eventuell ägare lösa ut dom, därefter säljs eller skrotas bilen. När skrotningpremien togs bort infördes ett producentansvar, innebär inte det att producenten/importören skulle vara tvungna att ta om hand dessa övergivna fordon. :?: Om inte, vad är producentansvaret då. :?:
Det är säkert det som är producentansvar... Men i Sverige finns det många gamla bilar, många potentiella skrotbilar alltså, som inte omfattas av vare sig skrotningspremie eller producentansvar. Detta tycks ha kommit som en total överraskning :shock: för våra kära politiker. Den växande problematiken hade kunnat ingå som exempel i grundskolan på hur ekonomiska incitament fungerar....
#835174
rid54 skrev: Det är säkert det som är producentansvar... Men i Sverige finns det många gamla bilar, många potentiella skrotbilar alltså, som inte omfattas av vare sig skrotningspremie eller producentansvar.
Är du säker på det? Ett stort problem med detta med skrotbilar är att det är bara den registrerade ägaren som kan skrota sin bil hur som helst. Det är väl tur det, för vem avgör om en bil är skrotfärdig. Jag har själv varit i den sitsen att det dumpades en bil på vår parkering. Innan ägarfrågan var löst så kunde vi inte göra något. Men så fort det var löst så var det bara att ringa bärgare som hämtade bilen utan att det kostade något.
#835186
Antalet avställda bilar var år 2003 cirka 815 000. År 2012 fanns nästan 1 150 000, en ökning med 30 procent.
Topp 25 listan över sålda nybilar under 2013 visar 157 752st bilar.
Om man nu tar och räknar väääldigt grovt på det så handlar det om 1 419 768st nybilar under 2003-2012.
Nåt säger mig att det finns en uppsjö av avställda bilar hos diverse bilhandlare, och entusiastfordon är väl också en rätt stor andel av de avställda bilarna. Kanske inte är såå många bilar ändå som står och förfaller vind för våg som dom vill göra sken av i artikeln.
#835212
Ja, nu menar man ju inet bilar som står hos en bilhandlare, det fattar ju vem som helst el hur. Det handlar om skiten som står och dräller på skogsvägar, parkeringar, gångvägar åkrar osv osv osv runt om i landet.

Jag är helt på Joels linje, inför saftiga straffavgifter så kanske folk lär sig att ta reda på sin skit.
#835213
Hur kan du vara säker på det? Det talas bara om avställda bilar som ökat med 30%. Statistiken vet ju inte vilka bilar som ligger i naturen. :D
#835222
Droopy skrev:Ja, nu menar man ju inet bilar som står hos en bilhandlare, det fattar ju vem som helst el hur. Det handlar om skiten som står och dräller på skogsvägar, parkeringar, gångvägar åkrar osv osv osv runt om i landet.

Jag är helt på Joels linje, inför saftiga straffavgifter så kanske folk lär sig att ta reda på sin skit.
Vem har varit utsedd till att kontrollera alla avställda bilar då?
Dom kan ju omöjlig veta vilka som står i bilhall, hemma i garaget eller ute till skogs...

Man får straffavgifter om man kommer efter med räkningarna, inte stoppar detta folk från att hamna hos fogden för det.
Det jag menar är att om man inte har råd att fixa transport till en skrot så lär man inte heller bry sig om att det finns straffavgift på att lämna den i vägkanten.
#835260
Droopy skrev:Ja, nu menar man ju inet bilar som står hos en bilhandlare, det fattar ju vem som helst el hur. Det handlar om skiten som står och dräller på skogsvägar, parkeringar, gångvägar åkrar osv osv osv runt om i landet.

Jag är helt på Joels linje, inför saftiga straffavgifter så kanske folk lär sig att ta reda på sin skit.
Man kanske skulle kunna tänka sig någon form av rapportering för att slippa straffavgifter. Kan man intyga att ens avställda gamla skitbil inte är till olägenhet för andra eller att den är ett pågående projekt så betalar man inget. För övrigt är det inte fritt fram att förvara skrotbilar hur man vill. Vi har en på vårt område som har en gammal skitbil som står och förfaller inne i en garagelänga. Ägaren hotas med böter om han inte flyttat skiten. Räddningstjänsten betraktar den som en miljöfara.
av umekille
#835274
Bilar som dumpats före det nya ABC123 systemet infördes eller har fallit ur registret tillfaller ägaren av marken den står på.
Så många räddade veteranbilar har bara markägaren behövt skriva på att han sålt.
Köper du/ärver ett hemman/hemställe och det står flera bilar/maskiner i en skogsdunge blir du ägare til dem med.
Gratis hämtning sysslar ju många med men finns skumrask som inte skriver över ägarbyte/vägrar ta en bil
som inte är registrerad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]