Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BlackNR
hejsan, jag har sökt en del på internet och även här på forumet men hittar inget svar på mina frågor.

jag har en v70n -02 140hk som är automat. bilen överlag är ju inte den piggaste men helt okej. men för minsta lilla uppförsbacke så växlar den ner 1-3 växlar. spelar ingen roll om jag har samma gaspådrag som jag hade innan den växlar ner för ingenting. jag hade helst vilja att den låg kvar på sista växeln och att man kunde segdra den lite? jag anser att det vore bättre att ha som på gamla automatare som man kunde gasa fullt tills man kom till kickdown så växlade den ner? är växellådan som den ska eller är det något annat som är fel?

hoppas det inte blev rörigt, tack på förhand / BlackNR
Användarvisningsbild
av Perc
Nu vet jag inte vad du menar med "gamla automatare" men på den gamla onda tiden när man hade tre eller fyra växlar så hade ju lådan oftast inget annat alternativ än att segdra. Det var ju ett avgrundsstort hopp ner till följande lägre växel och man var oftast tvungen att våldföra sig med gasen (dvs. kickdown) för att få den nedväxling man ville ha. Och då den väl kom kom den med ett klonk och högt motorvarv.

Ju fler växlar man har, ju tätare är det ju mellan dem och ju mindre blir tröskeln för att växla ner vid lite motstånd. Jag har sju växlar i nuvarande bil och när jag kör till jobbet på morgnarna finns det en liten uppförsbacke där den alltid går ner från sexan till femman. Precis samma ställe varje morgon, jag kan förutse det på någon meter när.

Du har fem växlar i din V70. Jag har kört ett par likadana bilar och hade en själv i ett år, och kan inte påstå att jag upplevde något av det du beskriver. Klart att den ska växla ner när föraren begär det genom gaspådrag, men inte för "minsta lilla uppförsbacke".

Lådan är dock adaptiv (anpassar sig till förarens körstil) och det kan hjälpa med att nolla den. Jag minns tyvärr inte hur man gjorde det. Månne det räcker med att koppla ur batteriet över natten?
Volvo V70 I motorlampa

Hej, Sedan några månader tillbaka lyse[…]

Byta stereo v50

Hej. Jag har en v50 flexifuel från 2006. […]

Tänk på att bilarna kommunicerar ö[…]

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]