Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
perhall skrev:Kolla runt lönar sig. En Volvo-verkstad utanför storstan är ju billigare ofta.

Det är grymt hållbara bromsar på V70II - har kört många mil med mina och frambromsarna verkar hålla ca 10 000 mil (belägg) trots ganska hård körning.
PH
Men beläggen bak tar nog slut snabbare.
av mortimer
Perra83 skrev:
perhall skrev:Kolla runt lönar sig. En Volvo-verkstad utanför storstan är ju billigare ofta.

Det är grymt hållbara bromsar på V70II - har kört många mil med mina och frambromsarna verkar hålla ca 10 000 mil (belägg) trots ganska hård körning.
PH
Men beläggen bak tar nog slut snabbare.
Varför skulle beläggen bak ta slut fortare ?
Användarvisningsbild
av MartinS
För att dom oftavgör det på moderna bilar. Mindre belägg och ofta mer bromsverkan bak än vaf man tror, tiderna förändrad.
av trasker

PH
Jomen exakt, mina skivor har ju slagit sig och jag har alltså vissa vibrationer när jag bromsar. Men jag tittade på skivorna igår (snabbkoll utan att plocka av hjulen) och det var ju knappt någon kant alls på skivan. De var som nya och det känns lite surt att behöva byta dom.

Finns det verkstäder som svarvar om gamla skivor? Belägg måste man byta i alla fall va?
av Petzzon
Om du fått ett pris på Mekonomen på 4000:- finns det ju mycket pengar att spara på att göra det själv. Köp delarna här: http://www.autoteilemann.de kostar ca 1600:- komplett med 2st skivor, belägg och frakt, märkesdelar ifrån Bosch, troligen bättre kvalitet än det Mekonomen monterar.
av trasker
Petzzon skrev:Om du fått ett pris på Mekonomen på 4000:- finns det ju mycket pengar att spara på att göra det själv. Köp delarna här: http://www.autoteilemann.de kostar ca 1600:- komplett med 2st skivor, belägg och frakt, märkesdelar ifrån Bosch, troligen bättre kvalitet än det Mekonomen monterar.
Ja just det, Tyskland ja. Glömmer alltid bort att det är billigt där. Då kan jag passa på att beställa olja till Miatan också, det är inte länge kvar till påställning nu :D
av mattish
MartinS skrev:För att dom oftavgör det på moderna bilar. Mindre belägg och ofta mer bromsverkan bak än vaf man tror, tiderna förändrad.
Passaten är utrustad med bromsvärmare som aktiveras när regnsensorn känner av att det regnar. Bromsvärmare är det samma som att den lägger an bromsarna något så att dom ska torka och inte rosta. Sliter bakbromsar och ökar bränsleförbrukningen. Finns det något sånt på Volvo?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har för mig jag läst något om det på Volvo också.

Volvo har i alla fall EBD (Electronic Brake Distribution) sedan många år (introducerades på S/V40) vilket gör att t.ex. vänster bak kan få mer bromsverkan än höger fram i en högerkurva, som ett exempel.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]