Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Frågan hade aldrig behövt ställas alls om man överhuvudtaget vet vad jobbet innebär.
Priset förutsätter ett seriöst utfört jobb. Å andra sidan är inte fuskjobb värt 100 spänn.
Den som utför jobbet enligt läroboken på t.ex en vanlig V70 -00 på 20minuter inkl ögonblicket jobbet togs emot vid din mekplats. Den önskar jag en mycket ljus framtid då denne är mycket mycket ensam och värdefull på marknaden..
Finns Pekkas framvagnsservice fortfarande kvar på Hisingen? Drop-in, fem-tio minuter per bil och 300 cash i handen (bara cash). Populärt ställe, kön av bilar slingrade sig runt kvarteret ibland.
Nexus skrev:
Visst man kan skita i testköra och bara kasta in bilen på lyften skita i kolla glapp snabbjustera ställa ut den på gården kasta papprena i sätet KLAR :|
Och få sura kunder. Har råkat ut för det två gånger hos Volvoverkstad - ena gången drog bilen ner i diket när man släppte ratten, andra gången stod ratten på sniskan när man åkte rakt fram. Bägge gångerna blev det att åka tillbaka till Volvoverkstan och ge dem bakläxa, men det är ju att lämna och hämta bilen som är mest besvärliga egentligen. Efter dessa två fadäser påpekade jag när det var t ex byte styrstagsände eller liknande som kräver hjulinställning att de skulle provköra bilen så den gick rakt och påminde dem att jag två gånger tidigare fått bil som dragit snett eller ratt som ej stått rakt. Sist (sept 2013) var det inga sådana problem när de bytte styrstagsände på min förra V70N och därmed fick de också en nöjd kund.

/Bo
av *pettson*
NayaBeach skrev:EN TIMME för att rigga? Jag har gjort det flertal gånger när jag bodde i Mexico(vägarna elaka i djungeln) och det tar ju bara runt 15-20 min max att utföra hela proceduren. Inklusive ev justeringar.
Med finfin modern lasergrunka eller vad det nu är. Utskrift lämnas precis som i Sverige.
Maskinen ser identisk ut

Kanske är av samma anledning som metalliclack - folk är villiga att betala. Vansinne
Du har säkert gjort det tusentals ggr. Men du har uppenbarligen inte skruvat med en enda framvagn eller bakvagn som rullat i norden. Riggningen tar beroende på utrustning ca 10-15 min. Sen börjar JOBBET.. som börjar BAK på dom flesta bilar. Alltså 4hjulsjustering. Toe in på framhjulen slopades sent 80 tal på dom flesta. Men förvånande många pratar om att ha justerat allt, när dom vridit TOE till acceptabel nivå enligt mätningen.
Ett tips är att bilen ska grundkontrolleras mot glapp först. Sen GRUNDMÄTAS. Alltså allt ska vara med i mätningen inkl trustlinen som apparaten naturligtvis berättar om. OM trustline inte ligger 100% rätt ska anledningen till detta undersökas. När man fått klarhet eller justerat detta via schims börjar toe, camber och caster bak. SEN börjar samma visa fram. Glömde jag informera om att muttrar och förskruvningar ofta är oskruvade sedan ett par år tillbaka och inte bara råkar lossna sådär plättlätt? Ofta får man använda värme för att få t.ex låsmuttrarna att lossna till P ändarna. Sen ska det ju bara rengöras, smörjas och återställas så justeringen kan börja.
Allt det.. gjorde du på 20 minuter max. Eller råkade du glömma några moment?
av *pettson*
torbjorn_75 skrev:Om Pekka tar 350 kronor är 1000 kronor vansinnigt dyrt. Jag skiter fullständigt i hur mekanikern gör och häftiga maskiner han använder, bara det blir bra!
Klart du struntar i det? Men det blir inte bra om man inte gör rätt. Gör man rätt tar det inte 20 minuter. Mätningen tar kortare tid ju häftigare maskin. Men jobbet med din bil kvarstår även om han har en maskin för 2 miljoner.
Tiden din bil tar beror på din bils skick och hur välskruvad den är.
Vill sen mekanikern inte ha betalt för den jobbtid han använder så är det ju bara att gå dit tills det kursar. För kursar gör det.
Råkar dessutom mekanikern på fastrostade låsmuttrar och annat så flyter tiden på och det blir allt kortare tid innan den verkstan inte existerar mer.

Men dom flesta annonserar ungefär lika. 450-800 kronor för 4hjulsjustering här på landet. Där man justerar till inom grönt område och låter det stå där även om det snett och vint, dock inom tolerans. Ska mekanikerna satsa på perfekt balanserat utfall så tar det mer tid.
sen var det ju det här med dom rostiga styrstagen osv. Det får kunden oftast betala extra timpenning på att få loss. Det redovisas separat. Det är inte kostnaden för justeringen. Totalkostnaden kan ju bli 1500kr..
Andra dom har en högre penning för jobbet men då ingår det också att lossa det som ska lossas, att rengöra smörja osv, och göra jobbet seriöst så resultatet blir perfekt.
Mexico har väll helt annat skattesystem och socialt nätverk för folk än vad Sverige har.

Så förvånar mig inte en sekund att priset är helt annorlunda ungefär som att jämföra tillverkning i Kina och Sverige.

Vad kostar en hjul inställning i Mexico ?

Fick bilen tvättat i Asien ute på landsbygden förhand av ett 20 tal människor som tvätta och langa hinkar med vatten från en sjö i närheten för att tvätta och skölja med, när jag fråga vad tvätten kosta fick jag höra att den ingick i bensin priset och var kostnadsfri eftersom jag tankat på deras bensin mack.

Så priset på tjänster är väldigt varierande över världen. Något som jag tycker är kul när man reser att få se såna stora skillnader i kultur och priser.

Även om jag tror dessa människor kan ha det väldigt tufft i sitt liv och jag tror inte vi vill ha det så här. Utan vi vill nog behålla våran trygga tillvaro. Med pension och sociala fall skärmar om man blir sjuk eller något händer.

Men priset på tjänster blir då också helt annorlunda.

Har en kompis som kommer från Asien hon berätta att när hon var barn där jobbade hon som 7 åring på en Resturang som diskare och fick då i början av 80 talet 1 svensk kr per natt hon jobba som lön. Hörde även att en snickare från Burma tjänade ungefär 22 svenska kr om dagen 2003. När jag spela en golf runda med några i Asien. Och vi diskutera dricksen till caddyna som följde med oss på rundan. Då var det enligt ledningen av golf klubben brukligt att ge 66 svenska kronors dricks för en hel dag. Vilket dom också helst såg att man inte avvek ifrån då det annars kunde bli osämja mellan deras caddys.

Ja nu har jag varit nog off topic men mest ett inlägg för att ge förståelse i olika länders olika ekonomi.
Uppdatera mjukvaran

Får fundera på hur vi gör. Verks[…]

@Barr0w , gammal tråd men jag har samma pro[…]

Bytt startbatteri, stödbatteri och städa[…]

Solgardin bakdörrar

Jag har bytt dörrsidor och har nu gardin i […]