NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fangalid
Hej,

Har precis testat tanka min V50-09 med "E85", har kört 95 oktan sedan jag köpte bilen i Sep 2013. Direkt börjar bilen krångla. Startade bilen, den gick igång lika lätt som vanligt. Problemet kom när jag skulle iväg, så fort jag gasade så ville den lägga av. Testade flera gånger att slå av och på den men samma resultat. Till slut testade jag att bara låta den stå på tomgång ett par minuter och till slut svarade gasen som vanligt.

Jag vet att det står i bruksanvisningen något i stil med att "Den kan gå lite hackigt när man byter bränsle, håll jämn hastighet en längre sträcka så hjälper du bilen ställa in sig". Men att man ska behöva låta den stå på tomgång varje gång man ska iväg låter orimligt.

Är det någon annan som har detta problem eller vet vad man kan göra åt det?

Tack på förhand
Filip
Användarvisningsbild
av SvenB
fangalid skrev:Men att man ska behöva låta den stå på tomgång varje gång man ska iväg låter orimligt.
Är det så "varje gång" då, eller var det bara när du bytt bränsle?
av fangalid
Det hände igen, ca 3 timmar efter jag kommit till jobbet så skulle jag köra iväg och samma problem uppstod.

jensenystad: Inte speciellt, var väl ca +2 grader imorse. tycker inte det borde påverka så mycket.

SvenB: Det har hänt någon enstaka gång då jag precis köpte den. Men då har jag för mig den hade gått på E85 innan och bilfirman/verkstaden tankade 95 oktan. Så det borde också skett i samband med bränslebytet
av specos
Det är ett lite halvvanligt fel. Jag blev drabbad nån gång på min förra V50 (dock alltid tankad med bensin). Hade precis rullat ut ur en p-fick längs med vägen och gasa iväg blev svårt... Turligt nog kom det ingen på några sekunder!
av Rådlös
Några ord om adaptering: När du tankar i ett nytt bränsle skall styrdatorerna adaptera. Det innebär att den skall ställa in sig efter bränslet och motorns karaktär. Det gör man enklast så här: Kör ungefär en kvart eller ett par mil, på landsväg i lugn och jämn fart, omkring 60 - 70 - 80 - 90 km/timmen. Avbryt inte denna körningen i förtid, det förlänger bara proceduren. När du har gjort detta behöver du inte göra om det så länge du kör på samma bränsle.
Det är inget fel på E85 som vinterbränsle. Det är bara i kvällstidningarnas värld som det inte fungerar. Verkligheten är något helt annat.
Om du läser trådar här på forumet så kan du se att dom som byter bränsle ofta, E85 - bensin, får förr eller senare problem liknande dina. I alla fall kan man tolka det så och jag och många med mig har den uppfattningen.
Nu kan det ju kanske vara värt att låta verkstaden kolla bränsleparametrarna, som Vojje föreslår, men i fortsättningen håll dig till ett och samma bränsle.
Jag kör en V70 2.0F* -08. Jag har aldrig kört på annat än E85. Jag har inte heller haft några sådana problem som du beskriver. Jag har t.o.m problemfritt kunnat starta i -27°C utan motorvärmare.

*Samma motorblock som 1.8F, men med större borrning.
av fangalid
Tack för alla svar.

Efter ca 2 dagars användande av bilen så självläkte problemet. Slutsatsen får bli att det var mer problematiskt för bilen att ställa om sig än vad jag trodde.

Tack Rådlös för dom tipsen. Tanken med att jag bytte till E85 nu var att jag skulle köra med det året runt så det du säger om start vid extremt låga temperaturer glädjer mig att höra.
av Rådlös
Tack själv. Att starta utan motorvärmare i så sträng kyla är ju inget att rekommendera. Oavsett om man kör på E85 eller bensin. I mitt fall var det så att jag hade glömt eller förträngt att jag skulle upp kl 7 nästa morgon. Och just den morgonen var det -27°. Men bilen startade och gick som vanligt.
I Volvos egna anvisningar står det att man bör/skall använda motorvärmaren när det är -15° eller kallare. Men dom påpekar att man får gärna använda värmaren annars också.
Men det kan ju vara bra att känna till att ryktet om köldstartsvårigheter med FFV-bilar är betydligt överdrivet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Kan bara hålla med Rådlös. Jag hade min 1,8F i fyra vintrar, 09-13, och hade aldrig startsvårigheter trots att jag aldrig körde på något annat än E85.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]