Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bargis
Hej!
Nu behöver jag verkligen eran hjälp, är så less på den här bilen. Är det inte fjädrarna som går av och sliter sönder däcken så är det kupéfläkten som låter som en stucken gris.
Men nu till det felet som faktiskt retar mig mest.
Bilen är alltså en volvo v70n -08 170hk
Symptomen: Bilen är nervös över 70km/h, den går knappt att hålla rakt. Känns väldigt lätt påverkad och vill gärna åt ena eller andra hållet.
Vid 80-90Km/h vibrerar det, även över den hastigheten. Ena stunden vibrerar det i ratten och andra sekunden i bilen.

Övrigt: Bilia har felsökt bilen men hittar inget.
Bromsskivorna är lite skeva, märks vid inbromsning, Ska byta skivor och belägg runt om då bromsarna är under all kritik. Är kanske så dom är ?
Har fått tips att göra en fyrhjulsinställning, bra idé?
Gör inte skillnad på om jag byter från sommar hjul/vinter hjul.
Bilen har gått strax över 10.000mil, utrustad med automat.

Vart ska jag börja, vill helst inte lägga en krona mer på bilen. Ska dessa V70 vagnar vara trötta, dålig väghållning, dåliga bromsar osv. Eller har jag köpt mig en problem bil?

Tacksam för svar !
//John
Användarvisningsbild
av Perc
Hur breda däck har du?

På min bil (2.5T -04) var det natt och dag skillnad mellan sommarhjulen i 225/45-17 och vinterhjulen som var 205/55-16. Med sommarhjulen slet den och drog i ratten så fort det var lite ojämnt, otroligt tröttsamt. Med vinterdäcken gick den som jag antar Volvos chassitekniker menade att den skulle gå från första början. Och då är ju 225/45-17 ändå standard på bensinturbomodellerna.

Någon vidare väghållning vill jag inte påstå att den har oavsett vad man gör, men det som du beskriver är ju inte normalt. Däremot skulle jag inte vilja påstå att det nånsin varit nåt fel på Volvos bromsar.

Har du en fälg som är lite skev ska du montera den bak.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Det va inge vidare läsning. Bilen är ju inte ens inkörd. Att skivorna är skeva gör att det vibrerar i ratten vid inbromsning. Dem andra problemen kan mycket väl vara framvagnen som spökar. Tror inte att en fyrhjulsinställning hjälper om grundproblemet kvarstår. Min XC70 var oxå dålig. Fick renovera det mesta i framvagnen innan det blev bra. Men den har gått 26500.

Lycka till.
av Davvesk
Min 06a gör likadant med eftermonterade 18" 225/45. Med original fälgarna är den inte lika spårkänslig. Kan vara så enkelt.
av rid54
På mig låter detta som nåt lurt i framvagnen. Att inte det har hittats nåt på verkstad betyder inte att det inte finns något fel. "Nervös" styrning tycker jag att man kan få om man har fel toe-in, t.ex. Jag vet ju inte vad du har haft för fjäderhaverier, men en ordentlig framvagnsinställning på ett proffsställe kanske är rätt ände att börja? Nåt kan ju ha fått smäll i samband med fjäderbrott. På en del bilar med McPhersonfjädring så är det också känsligt med övre fjäderbenslagringen; om den blir mjuk eller glapp blir styrningen inte kul. Det är tydligen inte helt lätt att påvisa det felet, om man inte vet vad man ska titta efter.
av valln
Att bilen går som en slingerbult efter vägen kan bero på felaktig hjulinställning.
av volvov7024turbo01
en verkstad som kan bilen ska veta så är det annars är det en dålig verkstad som bara tar betalt för o stå där med kaffekoppen o bara hissa ner den igen
av Andis
Ett tips om ni kör med breda fälgar/däck.

Brukar jag ställa in lite extra toe in för att få bort spårkänslighet och orolig gång.

Hur mycket som behövs får ni prova er fram.
Brukar själv använda bladmått och sätta det mellan lås skruven och styrleden, ställ lika mycket på båda sidor. Ta bara lite lite i taget. Kan räcka med bara 0.10 mm skillnad på båda sidor för att få bort oron. Men kan även behövas mer ställt min ena bil med 245 breda däck 1.00 mm på båda sidor för skön och avslappnad körning utan svårighet.

Med vänlig hälsning,
Andis

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Isofix fram på XC60

Hej, Har funnit lite gamla trådar men blir […]