Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Zews100

Mycket intressant tråd.

Jag är nyfiken har förstått det som att du var med under bytet eller ?

Men i alla fall vet du om ni byte filter i Haldexen? När ni byte olja. Om ni gjorde det hur svårt var det, tycker det ser ut som någon skiva som sitter på kardan sitter i vägen för att få ut filtret. Samt vart köpte ni den oljan. Har hört att man får den oljan i en typ fettpatron som man sätter i fogspruta och trycker i oljan.

Mvh
Andis
Är det någon som vet hur mycket olja det går i bakdiffen? Förpackningen från volvo är på en liter, det borde räcka va?

Haldexen då? Förpackningen enligt vida är på 0,3L, men hur mycket får plats i kopplingen?
Någon meck som vet om man verkligen måste köra och efterkontrollera efter påfyllning enligt vida, eller gäller det bara en tom koppling?

/Martin
Jag lämnade in min XC70 D3 AWD -12 hos Bilbolaget i Övik för oljebyte i automatlådan i december 2013. Dom debiterade mig för totalt 12 liter olja och hela jobbet, inkl oljan, gick på 3 637 kr inkl moms.

Mätaren stod på ca 9 000 mil vid oljebytet. Min förträfflige mekaniker sparade lite olja som jag fick kolla på. Utan att kunna särskilt mycket om oljor så gjorde det jag fick se mig styrkt i att även "vanliga" användare gör klokt i att byta olja i automaterna.
Tänkte jag kunde lägga in lite artikelnummer och priser för den som är intresserad. Detta är till min MY09:a, osäker på om något ändrat sig framåt till nyare bilar.

Plugg till Haldex och differential (behövs en till varje om man vill byta): 30713275, 25kr
Packning till ovan, 11998, 25kr
Differentialolja, 1161620, 178kr
Haldexolja, 30759648, 176kr

Enligt han jag beställde grejerna av går det åt två flaskor till differentialen vid ett byte.
Ingen orsak, nu står grejerna i garaget och väntar på att tid för byte skall infinna sig, det blir nog till helgen.
Jag var inte med under hela bytet var bara med ock kikade på oljan i automaten som vi tappade ur en slurk i en burk.Bakaxeln visste jag ju då jag fyllde på innan bytet bara för att se hur mycket som saknades. Ur haldexen fanns det ett prov sparat. Vet faktiskt inte ifall de böt filter i haldexen men räknar med att jobbet är 100% korrekt utfört då det finns få tekniker jag litar så mycket på. Att göra jobbet själv kräver nog lite kunskap men absolut ingen raketforskning tycker jag. Anledningen att jag lämnade in den var för det första att jag inte har så förbannat mycket tid hemma då jag ligger ute och jobbar på veckodagarna. 2 jag hade inte alla verktyg typ sug hemma 3 jag tyckte att jag fick ett bra pris på allt samtidigt. Kan tillägga att jag böt framhjulslager på en sida också..Och gällande lådan så vet jag av egen erfarenhet att man bör låta nån som kan och vet och har tillgång till nödvändig information göra jobbet. Har som jag berättat själv jobbat som mek i många år och det hände många gånger att kunder kom in med en "påse" med prylar som nån annan skrotis har påbörjat och inte kunnat avslutat pga okunskap eller liknande. Men återigen kan jag säga att skillnaden blev klart märkbar och den känns som om bilen gått 7000 och inte 17000. Nu är det här på VÅRAN bil och alla är ju inte likadana. Kan också säga att vi har gjort en total uppdatering på samtliga styrdon i hela bilen och efter det kände jag nada.
MartinS skrev:Manuella är inte kritiska på samma sätt.
Precis, I automatlådan och haldexen så arbetar ju bromsbanden och kopplingslamellerna direkt i oljebadet, det ger extrem påfrestning av oljan när den gnids och hettas upp mellan ytorna plus att oljan blandas med allt material som slits loss från friktionsmaterialet i bromsband o lameller.

Det borde ju vara livsavgörande att byta olja i nya haldex Gen 5 då man t.o.m sparat bort filtret så allt "spån" bara pumpas runt runt i systemet. Dessutom så är det ju bara några deciliter olja i Haldexen så bara lite material som slits av lamellerna borde förvandla oljan till en trög slip-pasta direkt.

På min Valtra traktor simmar ju lamellerna till 4WDn i 45 liter olja och har ett stort oljefilter.

Fattar inte hur det ska hålla på Gen 5 när man skippat filtret helt. På alla tidigare generationer av haldex sitter ju ett avancerat filter.

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]