Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Ny på detta forum och skaffat mig min första volvo.
Valet föll på en xc60 från 2011

Nu har jag haft bilen ett par veckor men min högra backspelgel strular.
Ibland får den för sig att ändra sig och skickar upp den så man ser rakt upp i himlen under färd.

Jag har stängt av nyckelminne.
Samt stängt av att den ska fällas ner vid backning.
Jag har även testat att progaramera alla positioner i stolen i samma läge.

Detta händer kanske vart tredje gång jag kör bilen.
Någon som vet vad detta kan vara?

Bilen är 2,5 år gammal och gått 12000 mil? Är det några garatiner kvar då?
Mvh Marcus
Användarvisningsbild
av bem
Det är 2 års nybilsgaranti på en Volvo.
Om du köpt bilen av en handlare så det är konsumentköp kan du hävda fel på bilen och få detta åtgärdat.
Har du köpt av privatperson är bevisläget svårare dvs om felet fanns när du köpte bilen.
Sen har du maskinskada som man kan nyttja t ex Volvias (till och med 8 år och 10000 mil, eller 8 år och 15000 mil om den är köpt hos Volvohandlare - finns några andra fall också).
Har du Volvia kan du kika i senaste villkoren för maskinskadeförsäkringen här:
http://www.volvia.se/privat/bilforsakri ... kring.aspx
Dock verkar den inte täcka den typ av elektronik som det gäller här.

Det är väl det du kan försöka med som jag ser det.

Antagligen kan man få en felkod om man kopplar in bilen till VIDA (Volvos diagnostikprogram) och den vägen ringa in vad som kan vara fel och ev
behöva lagas eller bytas ut. Alla Volvoverkstäder har det och många fristående verkstäder.

Elbackspeglar har ju en elmotor och nån styrelektronik så kanske nåt där blivit knas på din bil.

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
Har du köpt av handlare är det som bem säger konsumentköplagen som gäller. Då har du rätt att få det åtgärdat utan kostnad av säljaren.
Användarvisningsbild
av joel80
Va? Så länge du köpte en bil från en handlare har det väl ingen betydelse? Eller du menar att du löste ut din tidigare tjänstebil? Hm.. ja undrar hur det funkar då.
Då blir ev din arbetsgivare säljare av bilen.. så egentligen gäller konsumentköplagen mot din arbetsgivare isåfall, men det kan ju kanske få lite dåliga effekter av att kräva sina rättigheter gällande bilen från sin arbetsgivare...
Användarvisningsbild
av bem
kockfrallan skrev:Tack för era svar.
Jag köpte ut en tjänstebil så tyvärr är det inga garantier som gäller.
Om det var leasingbolaget som du köpte av och du köpte i egenskap av privatperson så borde konsumentköplagen gälla och du får väl kontakta leasingbolaget i så fall och hävda att det var ett fel på bilen som de skall betala reparationen på.

Eller menar du bara att bilen har varit en f d tjänstebil? Vem köpte du den av - en privatperson eller en näringsidkare som sålt den i sin yrkesmässiga verksamhet? I det senare fallet blir det ett konsumentköp och Konsumentköplagen ger dig långtgående rättigheter och du kan hävda att det är ett ursprungligt fel och säljaren tvingas då bevisa att felet inte fanns när du köpte bilen, i det förra fallet gäller Köplagen som inte ger dig alls lika starkt skydd som köpare t ex har du en mer omfattande skyldighet att undersöka varan (och borde du upptäckt felet då kan du inte hävda fel på varan).

http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... tkoplagen/

http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... vatperson/

/Bo
Köpte ut den från lesingbolaget och det står i papperna att inga garatier gäller vilket jag visste om.
Är mer nyfiken om någon annan varit ute med samma fel och vad det kan vara samt kostnad.

Igår när jag startade bilen så visade yttertemperaturmätaren på -32 grader för (runt noll grader ute) för att sen stiga till 18+ grader. Efter detta har den pendlat mellan 10-18 grader plus och tempen ute som sagt runt nollan.
Har sökt lite här på forumet men inte hittat något om detta, kan dessa felen höra ihop då jag läste någonstans att givaren satt i backspeglen?

Ska även kolla med den personen som tidigare körde bilen och höra om han också hade problem med backspeglaran/temp givaren. Då efter han lämnade bilen så gjorde 12000mils servicen och kanske ändrades någon mjukvara då?
Tack för alla svar!
Men garantier har inget alls att göra med konsumentköplagen. Den går inte att förhandla bort eller på något sätt komma undan för leasingbolaget som sålde bilen. Du har full rätt att reklamera fel, och få dem åtgärdade.
Garantier är frivilliga för säljaren att lämna, men konsumentköplagen kan man inte komma undan. Har man köpt bilen från ett företag har man ALLTID rätt att reklamera fel. Upp till 6 månader efter köp räknas så gott som alla fel som ursprungsfel. Under de 6 månaderna ligger bevisbördan på att felet inte funnits där från början på säljaren, inte på dig.

Åk eller ring (alternativt maila först så du får allt dokumenterat) till leasingbolaget och förklara problemet och att du vill ha det åtgärdat.
Du kan läsa på om konsumentköplagen först så du vet vad du pratar om... vill du kan du även ta kontakt med en konsumentvägledare i din kommun som kan hjälpa dig med råd och kunskap.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... tkoplagen/

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM f&[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]

B230F går fett

Om jag förstår det rätt så h[…]