Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Lite off topic kanske men det som många framförallt glömmer eller inte bryr sig om är att köra värmaren även på sommaren; 1-2ggr per månad. Går att göra sålänge tempen är under 15 grader.
Användarvisningsbild
av perin
Jag har på flera (eller åtminstone ett) ställen i forumet noterat att man inte ska ha bränsle värmaren i läge "Auto" om man kör mycket kortsträckor. Men var står det i instruktionsboken till bilen?
Användarvisningsbild
av bem
perin skrev:Jag har på flera (eller åtminstone ett) ställen i forumet noterat att man inte ska ha bränsle värmaren i läge "Auto" om man kör mycket kortsträckor. Men var står det i instruktionsboken till bilen?
Har inte sett det i instruktionsboken till min V70 2014 annat än att man skall se upp med batteriet så det inte dras ur (ladda med batteriladdare emellanåt i så fall) om man kör mycket korta sträckor eftersom batteriet då inte laddas tillräckligt länge av generatorn och laddkretsen i bilen.

Sen har jag läst här på jagrullar att dieselvärmaren tenderar sota igen i förtid om värmaren inte får bli riktigt varm. Igensotning är tydligen en vanlig orsak att man måste "serva" dieselvärmaren vilket blir en extra utgift. Nu verkar det vara så att förr eller senare måste man serva en dieselvärmare för den håller inte i evighet. Men just igensotning i förtid borde man kunna undvika genom att inte ha värmaren alltid på autostrart om man kör mest korta sträckor så motorn ändå inte blir varm.
Huruvida ovanstående är alltid bästa alternativ är nog svårt att veta, man får väl använda lite sunt förnuft.

Instruktionsboken V70 2014:

Upprepad användning av värmaren i kombination med korta körsträckor leder till att batteriet laddas ur med påföljande startproblem.
För att säkerställa att bilbatteriet återladdas med lika mycket energi som värmaren förbrukar, bör man vid regelbunden användning av värmaren köra bilen lika lång tid som värmaren används. Värmaren används maximalt 50 minuter vid varje tillfälle

I bilar med dieselmotorer är en bränsledriven extravärmare monterad. Värmaren startar automatiskt när extra värme behövs då motorn är igång.
Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur uppnåtts eller när motorn stängs av. Extravärmarens automatiska startsekvens kan stängas av om så önskas.

Som synes inte ett pip om när det är lämpligt att stänga automatiska startsekvensen.

/Bo
av Malmstroem
Jag kör mycket korta (och en del långa) sträckor med min dieselvolvo.

Jag skulle inte komma på tanken att slå av värmaren och sitta och frysa på vintern. Det är dieselvärmaren som gör att det går relativt fort att få upp värmen inne i bilen.

Jag är medveten om att det finns en förhöjd risk att värmaren sotar igen. Om min gör det så kommer jag att reparera den då. Inte sitta och frysa fram till det. Bilen kostade trots allt ett par hundratusen. Att då oroa sig över servicekostnaden för värmaren känns inte helt rätt för mig.

Jag tror också att regelbundet användande av fjärrstarten med rejäl gångtid ser till att bränna ut det sot som bildas under kortkörning.
av Lövet
I instruktionsboken till tjejens avensis (Webasto av någon typ) står det

- att den ska stängas av om bilen ska köras med många start och stopp på kort tid
- att bilen måste vara avstängd minst 5 minuter innan den slås på igen för att undvika rökutveckling

Inget om kortaste tid den kan köras men intressant att de anger att den måste vara avstängd en viss tid imellanåt.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]