Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Villbytabil
Jag har sökt men inte hittat riktigt exakt mitt problem:

För någon vecka sedan dök felmeddelande "Motorservice erfordras" upp. Jag nollade meddelande och det återkom inte direkt. Efter några dagar återkom felmeddelande, allt går dock som vanligt. Ev. har tomgången krånglat lite, stopp vid något tillfälle i rondell/stoppljus.

På väg till arbetet efter någon km. började dock bilen bete sig konstigt och den reagerade inte på gas. Efter att lyckats köra hem bilen misstänkte jag efter sökning att bilen gått in i "limp home mode".Inget felmeddelande om detta dök dock upp?

Med OBD läsare kommer följande felmeddelanden:
P0122 Throttle position (TP)
Pedal position (APP)
Sensor/switch A-low

Dagen efter startar bilen normalt UTAN att jag plockat bort batterikabel och "nollat" datorn. Felmeddelande/varningstriangel kvar.

Idag nollade jag felmeddelandet och körde några mil innan bilen plötsligt tappar kraft och det går max köra i 60 km/h. Inga felmeddelanden! Efter att stoppat bilen på en parkering kvarstår "modet", bilens tomgång ligger på ca. 2000 - 2500 varv och pendlar. Stänger av, plockar bort batterikabel några minuter - bilen går normalt igen.

Nu misstänker jag ETM (spjällhusmodulen), som är ett känt problem på dessa årgångar. Jag är dock rädd att jag "snöat in" på detta problem och missar andra kringliggande orsaker. Alla tips på andra fel är varmt välkomna! Jag har redan tänkt på gaspedal/givare.

Någon som har erfarenheter?
Kan rengöring av spjällhus räcka? Känns som elektriskt fel (resistorfilm sliten?).
Varför inget felmeddelande om limp home-mode/halta hem läge?
Borde jag fått andra felmeddelande om ETM strular?

Innan renovering vill jag vara mer säker på att ETM är körd!
av Arnold
Jag har själv bytt spjälhus. Bilen gick in i limp home precis som din. Det hjälpte inte med att rengöra spjället, fast det finns de på forumet som säger att det lyckats. Om du gör det så byt packningen som sitter mellan spjället och grenröret. Ibland fungar det med att uppdatera programvaran i spjälhuset. Men om det inte fungerar så är det ju bortkastade pengar, och det är troligtvis bara en temporär lösning. Under spjället sitter en etikett. Är etiketten vit så är det de gamla spjället och då är det mycket troligt att det är spjället som bråkar. Har du en gul etikett så är spjället utbytt. Då är det lönt att fokusera mer på andra fel. Det finns jättemycket om spjällhus på forumet.
Tack Arnold för svaret!
Skönt att höra någon med samma fel! Känns som det är 90% möjlighet att spjällhuset är felaktighet enl. de beskrivningar man läser på felsymtomen man har. Spjällhuset inlämnat på ATECH2 i Svedala idag - hämtas ut inom 8 - 9 dagar. Min har vi etikett, suttit i nästan 26000 mil! Om felet återstår får jag kolla gaspedal och LMM.

Tips till er som ska byta ETM/spjällhus. Har ni en V70 med lättilgängligt spjällhus, som här:

http://www.djibnet.com/photo/fly-by-wir ... 31515.html

Efter att lossat de fyra bultarna: Kontakten sitter lättilgängligt rakt ner mellan fläkten och blocket. Sladden däremot är dragen bakom startmotorn. Ni kan dock lirka emellan den utan att helt plocka bort startmotorn. T.v. (framifrån) sitter en fästbygel i startmotorn med två 10 mm muttrar och en 12 mm i blocket:

http://precisioncopiers.com.au/Volvo/starterbracket.jpg

Lossa 10 mm muttrar något och skruva nästan ut hela 12 mm. bulten i blocket, så kan man lirka emellan kontaktdonet till ETM:n. Jag knölade ner mina smala armar och lyckades med en liten nyckel och kort förlängare till hylsan, att lossa 12mm.

Sedan behöver man inte bemöda sig med att hitta hålet igen, och bara skruva tillbaka lösa muttrar och bultar. Montera sedan kablage med strips på samma ställe eller annan lämplig plats!
av Arnold
När jag satte dit det nya spjället så drog jag kabeln på framsidan. Jag tycker att det inte finns någon anledning att knöla ner kabeln bakom startmotorn. Mitt spjäll gav upp efter c:a 21 000 mil.
av S6024t
Det där spjället är på en sugis,turbon är lite trängre att byta...Mitt spjäll funka i 29000 mil,turbo,,inga felcoder eller nått,"bara" lite små ryckig vid 90/100 km/t
Nyrenoverat spjällhus på plats (3150 kr exkl. frakt - hämtade själv), kört två dagar utan problem. Mest märkbart är tomgången där den numera inte "dyker" vid frikoppling och växling. Håller tummarna att det ska sköta sig!
Volvo V70 I motorlampa

Har du raderat felkoden? Annars kan det ta evighet[…]

Byta stereo v50

Hej. Jag har en v50 flexifuel från 2006. […]

Tänk på att bilarna kommunicerar ö[…]

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]