Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av henka1
Hej,

Min mamma har en S80-99. Helt orig som beställdes med 18" Capellafälgar.
Denna bilen rullar väldigt lite. C.a 2-300 mil om året och ibland på vintern.

Eftersom det är dags för däckbyte så funderar jag på åretrunt-däck men när man läser på olika sidor så
verkar det vara en dum lösning. Hon bor i Skåne = milda vintrar.

Någon som har erfarenhet av åretruntdäck? Hade varit skönt att slippa ha 2 uppsättningar hjul.
Användarvisningsbild
av SvenB
Finns inga åretruntdäck. Det finns sommardäck och vinterdäck. Att det sedan finns vinterdäck, friktionsdäck, som GÅR att ha på sommaren också är en annan sak. Du får ha dom kvar på sommaren men får sämre egenskaper än på sommardäck. Men om bilen bara körs 200-300 mil om året skulle jag nog trots det välja friktionsdäck.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker att man också måste tänka på att om man kör så pass sällan så är man rätt ovan förare och skulle verkligen behöva den hjälp som riktiga vinterdäck verkligen ger vid halt väglag.. Och även då kanske på sommaren då riktiga sommardäck är bättre än friktionsdäck på sommaren.
Användarvisningsbild
av SvenB
Helt enig med dig. Men jag tror att eventuella resor med den bilen enbart görs under "gynnsamma" förhållanden. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror att detta är undantagsfallet som bekräftar regeln. Kör man så lite så kan det nog va ok med friktionsdäck året runt, dessutom slits de ju lite då också vilket lär va bättre än två gamla torra uppsättningar.

Lämpligen ett par europadäck inte inte några supermjuka nordiska varianter.
av henka1
Tackar samtliga för svar.

Kikade på dackonline och där finns det något som kallas för helårsdäck. Är inte detta något mittemellan sommar/vinterdäck?

Det fanns fyra olika varianter på 235 däck i 18" profil. Alltså helårsdäck.

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]