Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av zapotist
Hej, ny här och kan börja med att säga att jag inte är nån mekaniker men har inte tummen mitt i handen heller. Nu till mitt problem:

Kom ut i måndags och skulle starta bilen, den startade (kallstarta den) jag backade bak några meter sen dog den å vägrade starta igen, startmotorn går runt och det finns bensin i tanken. Har försökt värma kallstartsventilen och motorn med kupevärmaren under huven i några timmar men det hjälpte inte. Idag, försökte vi starta den men starthjälp från en annan bil och det var nära att den startade men den ville sej inte riktigt, sprutade även in startgas men de hjälpte inte heller. Prövade bogsera igång den men inget positiv resultat där heller, som närmast vi har varit att få igång den var med start hjälpen. Har nu satt batteriet på laddning och sprutat på oxidrengöring och kontakt skydd på plus och minus kablarna till batteriet.Har även tagit lös tändspolen och kollat på den och den såg fräsch ut. Ska försöka starta den imorgon igen men om den inte vill så vad kan det vara annars för fel?

P.S jag håller på att bli tokig! D.S
av jaka
Hej!
Som vanligt när en motor inte startar så måste man kolla två saker: Får motorn gnista? Och får motorn soppa?

Ta loss ett stift och kolla om det blir gnista när du vrider om tändningen. Blir det gnista så vet du att det är inget fel på tändningen.
av Rådlös
I sådana här lägen gäller felsökning 1A: Har du gnista på stiften? Du prövar genom att ta ur ett tändstift och lägga det mot motorblocket med tändstiftskabeln ansluten. När du kör på startmotorn skall du (eller en medhjälpare) se gnistor på elektroderna.
Felsökning 2: Har du bränsle fram hela vägen? Lite svårare att kolla, man får lossa på ett lämpligt ställe (helst nära insprutningsmunstyckena) och se om det kommer fram bränsle. OBS! Tänk på brandfaran med bensin! Det är normalt 3 Bars tryck på bränslet.
Nu har du prövat med startgas och det är en bra felsökningsmetod. Om den startar på startgas men bara går dom sekunder som gasen finns kvar, så har du ett fel på bränslesystemet, någonstans. Om du vet till 100% att bränslesystemet fungerar och den inte startar på startgas så kan felet vara i tändsystemet, någonstans. Sedan kan det ju vara kombinationer av dom här båda systemen, men då är vi inne på riktigt allvarliga fel.
Årsmodell 1988, Är det en tidig eller sen -88? Om det är en sen -88 kan du läsa av felkoder i diagnostikenheten. Sitter på vänster fjäderbenstorn. Sök mer info här på forumet om detta. Lämpligt sökord: Felkod 740 eller Diagnostikenhet.
av zapotist
provade idag igen med samma resultat, fick dessvärre ingen starthjälp idag. men ska ut å kolla om motorn får soppa imorgon, och ska försöka ta mej iväg och köpa tändstifts nyckel/hylsa idag å testa igen imorgon. E det 21mms man ska ha?
det är en tidig 88 modell.
av rid54
Du behöver ju inte skruva ur stiften egentligen för att kolla gnista, om du har ett gammalt tändstift tillhands. Flytta över en tändkabel och lägg det lösa stiftet på en jordad metallyta (som sagt). Det kan ju vara bra att kolla stiften iofs.
Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]