Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turboalex
#834650
Vår 850 slutade fungera igår. Först så började instrumentpanelens lampor lysa svagt och blinka, sedan så sjönk laddningen på batteriet från de 13.8 som den normal ligger på till 10, sedan 9 sedan vid 6 så fladdrade även varvräknaren och bilen gick dåligt. jag tog mig in på macken, och efter att ha stängt av bilen så startade den inte igen. på hemvägen när vi blev bogserade så tog strömmen snabbt slut så vi kunde inte ens köra varningsblinkers eller vindrutetorkare.

Nu undrar jag - är det laddningsrelät eller generatorn som är paj? Hur kollar jag det och kan man utesluta den ena eller den andra?

Mvh, tacksam för snabbt svar!
av *pettson*
#834668
turboalex skrev:Vår 850 slutade fungera igår. Först så började instrumentpanelens lampor lysa svagt och blinka, sedan så sjönk laddningen på batteriet från de 13.8 som den normal ligger på till 10, sedan 9 sedan vid 6 så fladdrade även varvräknaren och bilen gick dåligt. jag tog mig in på macken, och efter att ha stängt av bilen så startade den inte igen. på hemvägen när vi blev bogserade så tog strömmen snabbt slut så vi kunde inte ens köra varningsblinkers eller vindrutetorkare.

Nu undrar jag - är det laddningsrelät eller generatorn som är paj? Hur kollar jag det och kan man utesluta den ena eller den andra?

Mvh, tacksam för snabbt svar!
Du får veta det genom att demontera generatorn och köra den i en testbänk ihop med mätning.
Det finns ingen annan metod att säga vilket som är vilket annars. VANLIGAST är att kolen tar slut.

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]