Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesperhellman
Jag har lite problem med mitt vänstra positionsljus (LED-lampa).

Den blinkar snabbt när jag har bilen på, och när bilen är avstängd så glöder det svagt i 5-10min efter man stängt av den.
Har provat med en helt ny lampa och det var likadant.

Någon som hat haft samma problem eller vet vad det kan vara?
Har den egen säkring?

/Jesper
Användarvisningsbild
av Variosboy
Den drar för lite ström så lösningen är antingen att byta till en annan kraftigare LED, eller sätta ett motstånd parallellt med LED:en som sitter där nu. Motstånden väljs så att LED och motstånd tillsammans förbrukar 5W.
Så om du inte byter LED är steg ett att mäta hur mycket ström den drar, sen köper du ett motstånd på Biltema, electrokit eller så totalen blir 5W som sagt, sen är problemet löst!
av Jesperhellman
Okej okej, då förstår jag! LEDarna har min bror köpt från någon billig hemsida i Kina. Men jag har haft dem ett tag och de har funkat bra och det fungerar fortfarande bra på den högra sidan.

Om det är som du säger så köper jag nog nya härifrån Sverige.
Senast redigerad av 1 Jesperhellman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan variera i kvalitet kraftigt så en kan ligga precis över strömtröskeln medan andra inte gör det, sen är det inte helt ovanligt att på modeller med flera LED på samma lampa så att säga så går någon sönder ganska snart efter installationen, och då hamnar densamma kanske strax under tröskeln och börjar således ställa till det på samma sätt som på din bil.

PS. Citera inte sista inlägget i trådar, det blir bara rörigt att läsa. :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Variosboy skrev:Den drar för lite ström så lösningen är antingen att byta till en annan kraftigare LED, eller sätta ett motstånd parallellt med LED:en som sitter där nu.
Motståndet skall sättas i serie om du vill ha högre resistans i kretsen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja, men nu är det ju precis det motsatta man vill uppnå, nämligen lägre resistans i kretsen. Så det jag skrev stämmer. :wink:
Användarvisningsbild
av mxjolle
Jesperhellman skrev:Okej okej, då förstår jag! LEDarna har min bror köpt från någon billig hemsida i Kina. Men jag har haft dem ett tag och de har funkat bra och det fungerar fortfarande bra på den högra sidan.

Om det är som du säger så köper jag nog nya härifrån Sverige.
Jesperhellman skrev:Fungerar fortfarande inte med nya lampor, köpte dessa: http://diodhuset.se/diod-led-lampor-12- ... -5xsmd-w5w

Kan någon snäll själ länka till ett sånt där motstånd på biltema?
Köp LED med CANBUS nästa gång så löser du problemet... Nu får du löda på något motstånd om du ska köra med de du har köpt
Användarvisningsbild
av MartinS
Variosboy skrev:Ja, men nu är det ju precis det motsatta man vill uppnå, nämligen lägre resistans i kretsen. Så det jag skrev stämmer. :wink:
Sorry.. My bad.
av mattish
Variosboy skrev:Ja, men nu är det ju precis det motsatta man vill uppnå, nämligen lägre resistans i kretsen. Så det jag skrev stämmer. :wink:
Lägre resistans i kretsen är ju det samma som mindre effekt, dvs. att bilen inte känner av lampan och släcker den. Eller?

(EDIT: Tankevurpa)
Senast redigerad av 1 mattish, redigerad totalt 0 gånger.

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]